Hoppa till innehållet

Edtechbolaget Ping Pong får nya storägare – växlar upp

Investeringsvågen fortsätter inom edtech-sektorn. Nu får lärandeplattformen Ping Pong nya ägare i form av investmentbolaget Alfvén & Didrikson och affärsängeln Hellen Wohlin Lidgard. 

Gymnasieelever gör grupparbete vid dator.
Gymnasieelever gör grupparbete vid dator.Bild: Berit Roald/TT

Pärmar, papper och sönderbläddrade kompendium är på väg ut från skolvärlden till förmån för digitala system. Så kallade edtech-bolag, som sysslar med digitalisering av utbildningssektorn, har blivit en allt hetare nisch bland svenska investerare.

Läs mer: Startup-bolagen som ska rädda skolan

Den senaste affären på området är köpet av bolaget Ping Pong, som grundades 2002 och erbjuder en läroplattform för skolor och företags internutbildningar. Bolaget förvärvas nu av investmentbolaget Alfvén & Didrikson (NTL) tillsammans och affärsängeln Hellen Wohlin Lidgard. 

Alfvén & Didrikson köper runt 80 procent av aktierna i bolaget för en okänd summa. Säljarna är den tidiga investeraren Uppsala Akademiförvaltning och några av grundarna. Bolagets tidigare vd och grundare Michel Bajuk kommer att att medverka som rådgivare.

"Vi är imponerade av både bolaget, teamet och produkten. Edtech är en spännande bransch att vara i just nu", säger Ken Liebkind, delägare i Alfvén & Didrikson. 

Investmentbolaget har tidigare investerat i bolag som Trustly, Acast, Glue och HR-bolaget Sympa. 

Affärsängeln Hellen Wohlin Lidgard (NTL) har sedan i höstas agerat som tillfällig vd i Ping Pong. I samband med affären har även hon valt att bli delägare, via det egna bolaget Ceres.

Läs mer: Sveriges mäktigaste tech-investerare: Hellen Wohlin Lidgard 

Hon har tidigare gjort en rad investeringar, bland annat på hälsoområdet. Nu är det edtech som lockar. Hon tror att utvecklingen på området bara börjat.

"Skolvärlden står inför en rad utmaningar och digitala verktyg kan spela en viktig roll i att komma till rätta med problem som lärarbrist och att anpassa undervisningen efter elever som befinner sig på olika kunskapsnivåer", säger Hellen Wohlin Lidgard, som just nu är på jakt efter flera skolinvesteringar.

Planen för Ping Pong just nu är att växla upp verksamheten bland annat genom att bredda produktportföljen och öka antalet kunder. Kunderna i dag är några av landets största högskolor, landsting och myndigheter. Bland annat Göteborgs universitet och Chalmers.

Läs mer: Nya miljoner ska ta deras dyslexi-startup till USA

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera