Hoppa till innehållet

Eequity går in med 20 Mkr i skönhetsbutik

Riskkapitalblaget Eequity går in som delägare i det svenska skönhetsvarumärket Swiss Clinic. Målet är att nå en miljard i omsättning.

Fredrik Kristensson och Sebastian Gordon, grundare av Swiss Clinic.
Fredrik Kristensson och Sebastian Gordon, grundare av Swiss Clinic.

Swiss Clinic säljer skönhetsprodukter på nätet. Men till skillnad från andra svenska ehandlare i nischen som Bangerhead eller Eleven säljer de endast sina egna produkter.

”Vi tycker att de har en otroligt spännande affärsmodell med ett eget varumärke och direktkontakt med kunderna”, säger Felix Erhardt, partner på Eequity.

Swiss Clinic startades av Sebastian Gordon och Fredrik Kristensson redan för fem år sedan. De har byggt upp bolaget samtidigt som de jobbat med annat för att finansiera verksamheten. När de nu tar in 20 miljoner kronor i kapital från Eequity är det första gången de får in extern finansiering.

”Vi har länge jobbat ihop med försäljning, marknadsföring och även ägt en restaurang. Överskotten från det har gått till Swiss Clinic. Nu känner vi att vi är tillräckligt stora för att kunna ta in pengar”, säger Sebastian Gordon.  

Idén till bolaget fick Sebastian Gordon och Fredrik Kristensson när de såg en lucka på marknaden mellan klassisk kosmetika och de behandlingar som erbjuds på exklusiva kliniker.

”Vi såg vad kunderna efterfrågade på Google och på bloggar och kunde utveckla produkter som många efterfrågade. Traditionellt utvecklar våra branschkollegor produkter efter vad som erbjuds på produktions- och ingredienssidan medan vi studerar Google Trends för att ta fram produkter som möter den efterfrågan som redan finns. Vi har heller inte flera distributions- och agentled vilket gör att vi kan vara snabba med att ta fram nya produkter.”, säger Sebastian Gordon.

Läs mer: Ny fond ska investera i nordisk ehandel

Swiss Clinic omsatte i fjol 25 miljoner kronor och räknar med att nå 50 miljoner i år. Den snabba tillväxten har dock inte varit helt smärtfri. I fjol fick bolaget ett förläggande av Konsumentverket till att betala vite på en halv miljon kronor för vilseledande marknadsföring.

”Det handlade om en produkt som blev bannlyst i Europa och vi var inte tillräckligt snabba med att ta bort den ur vårt sortiment. Det händer lite då och då när det gäller kosttillskott och vi lärde oss att vara striktare med vad vi tar in”, säger Sebastian Gordon.

Felix Erhardt ser Swiss Clinic som ett exempel på hur framtidens ehandelsbolag kan komma att se ut.

”Det som är häftigt med den här typen av varumärken är att de snabbt kan komma ut på många marknader. Titta till exempel på Daniel Wellington som vuxit väldigt, väldigt snabbt”, säger Felix Erhardt.

Swiss Clinic finns i dag i Sverige, Norge och Finland samt via franchise i Danmark och Spanien. Dessutom lanserar de just nu i Storbritannien. Plane är att samarbeta med till exempel mediebolag som har en stor onlinepublik för att snabbt få fäste på nya marknader.

”Det är ingen större skillnad för oss att lansera i Polen eller i Brasilien. Vi tittar på länder som har fungerande logistik och intresse för skönhetsprodukter oavsett var det är”, säger Sebastian Gordon.

Med uppbackningen av Eequity är målet nu att växa rejält de kommande åren.

”Vi har alltid som målsättningen att bygga våra portföljbolag till miljardföretag. Jag tror att Swiss Clinic kan bli ett bolag som omsätter en miljard inom fem till tio år”.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera