Hoppa till innehållet

Efter börsnedgången – Menucard stänger tjänst för privatpersoner

Aktietorgsbolaget Menucard stänger möjligheten för privatpersoner att nyregistrera sig som användare. Bolaget har rasat på börsen sedan noteringen i februari.

Kim Lykke Sommer, vd för Menucard. Foto: Skärmdump från bolagsvideo.
Kim Lykke Sommer, vd för Menucard. Foto: Skärmdump från bolagsvideo.

Den danska restaurangappen Menucard stänger ned möjligheten för privatpersoner att nyregistrera sig som användare i bolagets tjänst. Det är nu endast företagskunder och deras medarbetare, kunder och medlemmar, samt aktieägare i Menucard, som kan ansluta sig till tjänsten.

Di Digital har tidigare rapporterat om den danska appen Menucards problem inför introduktionen på Aktietorget tidigare i år. Bolagets nyemission blev inte fulltecknad och premiären blev försenad. I februari tog Menucard slutligen steget in på Aktietorget – och har sedan dess fått se sin aktiekurs dala. Följ kursen här.

Menucard är en business-to-business-tjänst.

Läs mer: Restaurang-app faller i börspremiären 

Styrelsen bedömer att detta tydliggör Menucards erbjudande som en leverantör av tjänster inom business to business-segmentet, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Eftersom intäkten från privatpersoner endast genererat begränsade intäkter bedömer styrelsen att detta beslut inte har någon finansiell effekt för Menucard.

”Vi har länge upplevt att det funnits en missuppfattning på marknaden om att Menucards tjänst primärt är riktad mot privatpersoner, vilket är helt fel. Menucard är en business-to-business-tjänst och som ett led i att tydliggöra detta har vi beslutat att stänga möjligheten för privatpersoner att nyregistrera sig på tjänsten”, säger Kim Lykke Sommer, vd för Menucard.

Bolaget har i dagsläget cirka 280 anslutna restauranger och cirka 150 anslutna företag och upplever, enligt pressmeddelandet, för tillfället en kraftig tillväxt med ett ständigt ökande antal nya anslutna företag och restauranger.

Direkt / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera