Hoppa till innehållet

Efter emissions-missen: Urb-it skakar i debuten

Budappen Urb-it lyckades endast ta in 14 miljoner kronor från allmänheten, vilket var hälften av målet. Aktien rasade inledningsvis vid börsintroduktionen på First North under fredagen, men återhämtade sig mot slutet av dagen.

Urb-its ordförande Lage Jonason spår en omsättning på 800 miljoner kronor 2022.
Urb-its ordförande Lage Jonason spår en omsättning på 800 miljoner kronor 2022.

Efter ett dramatiskt halvår med petad vd, chefsavhopp och en nyemission som missade målet tar startupbolaget Urb-it slutligen klivet in på First North under fredagen. Detta efter ett prospekt som vittnar om stora förluster och en närmast obefintlig omsättning. Under årets första tre månader hade Urb-it exempelvis en förlust på 22 miljoner kronor och en nettoomsättning på ynka 113 000 kronor. 

Urb-it kan bli för detaljhandeln vad Spotify är för musikindustrin.

Teckningskursen på 15 kronor per aktie indikerar en värdering på cirka 188 miljoner kronor, exklusive emissionsbeloppet på 110 miljoner kronor. Det indikerade alltså ett börsvärde på inledningsvis 298 Mkr.

Men en halvtimme efter börsens öppning under fredagen handlades aktien till 11,35 kronor, det vill säga 24 procent under teckningskursen. Under eftermiddagen återhämtade sig kursen stegvis, för att bryta isen underifrån mot slutet av dagen. Vid stängning handlades Urb-its aktie till 15,1 kronor, det vill säga strax över teckningskursen. Följ börsutvecklingen här.

Ett glädjebesked inför noteringen var annars att man lyckats locka succéfonden Swedbank Robur Ny Teknik att gå in med 25 Mkr. Fondens förvaltare har dock avböjt att kommentera investeringen för Di Digital med hänvisning till att den är så pass liten. 

Övriga ankarinvesterare gick in med cirka 19 Mkr. Befintliga gick inledningsvis in med 37 Mkr medan ambitionen var att sälja resterande andelar, aktier värda drygt 28 miljoner kronor, till allmänheten.

Men inför noteringen stod det alltså klart att endast hälften av denna summa kom in från vanliga placerare. Emissionen fulltecknades ändå, tack vare garantiåtaganden som stod för resterande 14 miljoner kronor. Bakom dessa garantier stod de befintliga ägarna Lage Jonason, Erik Mitteregger, Gerald Engström samt Mangold fondkommission som sköter noteringen.

Trots bristen på intäkter är Urb-its ambitioner skyhöga. Enligt vd-ordet i prospektet ska Urb-it finnas i 33–50 städer inom fem år. I en intervju med Di Digital spådde Urb-its ordförande Lage Jonason nyligen en omsättning på 800 miljoner kronor 2022. 

”Urb-it kan bli för detaljhandeln vad Spotify är för musikindustrin”, sa han i samband med att prospektet släpptes i mitten av juni.

Foto: Amanda Lindgren
Urb-its ordförande Lage Jonason, med medgrundaren och förre vd:n Mats Forsberg.

Urb-it kan beskrivas som en teknisk plattform som låter anslutna butiker i handeln erbjuda leverans av sina varor. Leveranserna görs frilansande ”Urbers” som likt Uber-chaufförer tar emot beställningar genom en app i telefonen och levererar varor direkt till kund inom en timme till en extrakostnad på 99 kronor. 

Läs mer: Urb-its ordförande byter vd inför noteringen

Urb-it startades för tre år sedan av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, numera chef för Stockholmsverksamheten. Innan den senaste nyemissionen hade man tagit in över 100 miljoner kronor i riskkapital från en rad finansprofiler som Erik Penser, Erik Mitteregger, Carl Palmstierna samt ordföranden Lage Jonason.

Huvudverksamheten finns i Stockholm där man erbjuder leveranser från ett 60-tal butiker som Media Markt, Siba, J Lindeberg och A Day's March. Man har även rullat ut tjänsten i London och Paris.


För en analys av Urb-its prospekt inför börsdebuten, lyssna på Digitalpodden från 14 juni:

https://embed.acast.com/digitalpodden/pressaturb-ittillborsenochsverigesnastatechmiljardar

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera