Efter ett dramatiskt halvår med petad vd, chefsavhopp och en nyemission som missade målet tar startupbolaget Urb-it slutligen klivet in på First North under fredagen. Detta efter ett prospekt som vittnar om stora förluster och en närmast obefintlig omsättning. Under årets första tre månader hade Urb-it exempelvis en förlust på 22 miljoner kronor och en nettoomsättning på ynka 113 000 kronor.
Urb-it kan bli för detaljhandeln vad Spotify är för musikindustrin.
Teckningskursen på 15 kronor per aktie indikerar en värdering på cirka 188 miljoner kronor, exklusive emissionsbeloppet på 110 miljoner kronor. Det indikerade alltså ett börsvärde på inledningsvis 298 Mkr.
Men en halvtimme efter börsens öppning under fredagen handlades aktien till 11,35 kronor, det vill säga 24 procent under teckningskursen. Under eftermiddagen återhämtade sig kursen stegvis, för att bryta isen underifrån mot slutet av dagen. Vid stängning handlades Urb-its aktie till 15,1 kronor, det vill säga strax över teckningskursen. Följ börsutvecklingen här.
Ett glädjebesked inför noteringen var annars att man lyckats locka succéfonden Swedbank Robur Ny Teknik att gå in med 25 Mkr. Fondens förvaltare har dock avböjt att kommentera investeringen för Di Digital med hänvisning till att den är så pass liten.
Övriga ankarinvesterare gick in med cirka 19 Mkr. Befintliga gick inledningsvis in med 37 Mkr medan ambitionen var att sälja resterande andelar, aktier värda drygt 28 miljoner kronor, till allmänheten.
Men inför noteringen stod det alltså klart att endast hälften av denna summa kom in från vanliga placerare. Emissionen fulltecknades ändå, tack vare garantiåtaganden som stod för resterande 14 miljoner kronor. Bakom dessa garantier stod de befintliga ägarna Lage Jonason, Erik Mitteregger, Gerald Engström samt Mangold fondkommission som sköter noteringen.
Trots bristen på intäkter är Urb-its ambitioner skyhöga. Enligt vd-ordet i prospektet ska Urb-it finnas i 33–50 städer inom fem år. I en intervju med Di Digital spådde Urb-its ordförande Lage Jonason nyligen en omsättning på 800 miljoner kronor 2022.
”Urb-it kan bli för detaljhandeln vad Spotify är för musikindustrin”, sa han i samband med att prospektet släpptes i mitten av juni.
Urb-its ordförande Lage Jonason, med medgrundaren och förre vd:n Mats Forsberg.
Urb-it kan beskrivas som en teknisk plattform som låter anslutna butiker i handeln erbjuda leverans av sina varor. Leveranserna görs frilansande ”Urbers” som likt Uber-chaufförer tar emot beställningar genom en app i telefonen och levererar varor direkt till kund inom en timme till en extrakostnad på 99 kronor.
Läs mer: Urb-its ordförande byter vd inför noteringen
Urb-it startades för tre år sedan av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg, numera chef för Stockholmsverksamheten. Innan den senaste nyemissionen hade man tagit in över 100 miljoner kronor i riskkapital från en rad finansprofiler som Erik Penser, Erik Mitteregger, Carl Palmstierna samt ordföranden Lage Jonason.
Huvudverksamheten finns i Stockholm där man erbjuder leveranser från ett 60-tal butiker som Media Markt, Siba, J Lindeberg och A Day's March. Man har även rullat ut tjänsten i London och Paris.
För en analys av Urb-its prospekt inför börsdebuten, lyssna på Digitalpodden från 14 juni:
https://embed.acast.com/digitalpodden/pressaturb-ittillborsenochsverigesnastatechmiljardar
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.