Hoppa till innehållet

Efter friande domen – bitcoinjätten stäms på nytt

Bitcoinjätten hann knappt frias i tingsrätten förrän det var dags för nästa smäll. Det amerikanska bolaget Data Mining kräver nu KNC Miner på drygt 23 Mkr, enligt en färsk stämningsansökan.

Efter fredagens friande dom i tingsrätten kunde KNC Miners vd Sam Cole andas ut.

Bolaget behövde varken betala det krävda skadeståndet på 3,5 miljoner kronor eller ens stå för rättegångskostnaderna. Tingsrätten menade att ingen bevisning som gav "substantiellt stöd" för anklagelserna mot KNC Miner hade förts fram.

Läs mer: KNC Miner frias i tingsrätten

Bitcoinbolagets vd Sam Cole utgick då ifrån att det 50-tal mål som har förberetts mot bolaget därmed inte skulle nå domstolen.

”Vi är lättade, men detta är klart vad vi väntade oss. Vi anser att vi hela tiden har gjort allting rätt. Advokaterna på deras sida har inte lyckats presentera några bevis mot oss”, sa Sam Cole till Di Digital tidigare under fredagen.

Så är dock inte fallet. KNC Miner stäms igen – denna gång av ett företag som kräver bitcoinbolaget på drygt 23 Mkr.

Det tidigare fallet gällde en dispyt om leveransen av maskiner som utvinner kryptovaluta. Den nya stämningen rör maskiner som har leverats, men som inte anses ha presterat som väntat.

Stämningsansökan kommer från Digital Mining, ett amerikanskt bolag som i år köpte maskinerna av en tidigare kund till KNC Miner.

Bolaget företräds av advokat Magnus Daar, som även företrädde Gustavo Fernandez i det nu avslutade målet. 

Trots att tingsrätten helt avslog hans skadeståndskrav den gången är han övertygad om att det nya fallet hör hemma i rättssalen.

"Detta är ingen konsumentfråga. Här rör det sig om fel i maskinerna", säger han till Di Digital. 

Digital Mining hävdar att KNC Miner i samband med övergången skyltade med ”orealistisk prestanda och orealistiska leveranstider för produkter som ännu inte fanns i sinnesvärlden”.

Digital Mining beställde enligt stämningsansökan 120 maskiner av KNC Miner till ett sammanlagt pris om 1,2 miljoner dollar, vilket i dag motsvarar 9,6 Mkr.

Utöver ersättning för utrustningen kräver Digital Mining skadestånd på 1,7 miljoner dollar (13,7 Mkr). Detta enligt den klagande partens beräkning av vad bolaget skulle ha tjänat om produkterna levde upp till utlovad standard.

Tingsrätten har ännu inte satt ett datum för när målet inleds.

Läs mer: "Det var ett bedrägeri" – KNC Miner inför rätta i tingsrätten

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera