Hoppa till innehållet

Efter KNC-konkursen – cheferna startar nytt blockkedje-bolag

KNC Miners serverhallar har knappt svalnat efter konkursen när två av toppcheferna nu startar ett nytt blockkedjebolag. Med hjälp av den nya tekniken vill de ge storbankerna bättre kundkännedom.

Astyanax Kanakakis och Sam Saatchi förlorade sina jobb när KNC Miner gick i konkurs. Nu driver de blockkedje-bolaget Norbloc.
Astyanax Kanakakis och Sam Saatchi förlorade sina jobb när KNC Miner gick i konkurs. Nu driver de blockkedje-bolaget Norbloc.Foto: Privat

För mindre än två månader sedan gick bitcoin-bolaget KNC Miner i konkurs. Nu startar två av cheferna, Sam Saatchi och Astyanax Kanakakis, ett nytt bolag med samma teknik som möjliggör kryptovalutan bitcoin – blockkedjan.

Det nya bolaget Norbloc, som sajten Breakit var först att rapportera om, ska med blockkedjeteknik hjälpa bankerna med sin kundkännedom.

För storbankerna är just kundkännedom bekymmersamt, då de har tuffa krav på sig att motverka till exempel penningtvätt och finansiering av terrorism. Ett exempel är Nordea, som i fjol fick en straffavgift om 50 miljoner kronor av Finansinspektionen för brister på området.

”Vad blockkedjan gör är att det blir mycket lättare för banken att visa att de har gjort sin bakgrundskoll, när de har gjort den och vad de har gjort. Du får en säkrare process samtidigt som processen blir helt digitaliserad”, säger Sam Saatchi, operativ chef på Norbloc.

Både Sam Saatchi och Astyanax Kanakakis har tidigare arbetat på McKinsey samt andra bolag i finanssektorn. Nu är de i kontakt med investerare för att ta in ett startkapital på mellan 8,5 och 25 Mkr till Norbloc. 

Du får en säkrare process samtidigt som processen blir helt digitaliserad.

Att båda kommer direkt från konkursbolaget KNC Miner är inte ett problem, enligt Sam Saatchi, som tidigare var finanschef på KNC Miner.

”Norbloc är ju inte grundat av KNC så vi har inte fått någon negativ stämpel. Det är snarare så att investerare tycker att det är fantastiskt att vi lyckas fånga upp de personer som var utvecklare på KNC”, säger Sam Saatchi.

”Alla blockchain-investerare har problemet att det finns för få utvecklare och vi har till och med hört exempel på att riskkapitalbolag säger att de inte investerar i Europa för att det inte finns tillräckligt många blockchain-kunniga personer här.”

Vi har inte fått någon negativ stämpel.

Förutom att ha fört samtal med de skandinaviska storbankerna har Norbloc även varit i kontakt med ett antal internationella banker.

”Ett exempel är Grekland där vi har träffat alla storbanker. De har samma tekniska problem men blir inte uppvaktade lika mycket och hittills har vi fått en väldigt bra respons”, säger Sam Saatchi.

Norbloc-grundarna ser på sikt att bolaget ska kunna ha en omsättning på 170–340 Mkr.

”Om vi lyckas etablera oss som en regional spelare inom blockchain och har intäkter både för utveckling och för licenser, då tror vi att de siffrorna är ganska rimliga. Om vi tar större plats både i och utanför Europa så tror jag siffran kan bli ännu högre”, säger Sam Saatchi.


Läs mer om KNC Miner-kollapsen:

KNC:s bitcoingruva i Boden: "Driften fortsätter"

KNC-ägaren efter konkursen: "vi hade inte koll på produkten"

Kommentar: "Rent nonsens om KNC-kollapsen"

KNC-grundaren: "Kina har fördelar som vi inte känner till"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera