Det svenska spelundret fortsätter att fira triumfer. Efter jättesuccéerna King och Mojang är nu spelförlaget Paradox, med huvudkontor på Södermalm i Stockholm, på god väg att segla upp som nästa miljardbolag på den svenska spelhimlen.
Det var i mars 2015 som Paradox Interactive släppte spelet Cities: Skylines, en variant på det klassiska stadsbyggarspelet Sim City. Spelet är utvecklat av den finska spelstudion Colossal Order, med det svenska bolaget som förläggare.
Året innan hade speljätten Electronic Arts släppt en officiell uppföljare i Sim City-serien, ett spel som sågades av kritikerna och blev ett försäljningsmässigt fiasko. Cities: Skylines blev istället en oväntad jättehit för det svenska förlaget. Bara den första månaden sålde spelet, med en prislapp på 30 dollar, i en miljon exemplar.
Nu kan Di Digital avslöja vilket avtryck succén gett i Paradox Interactives bokföring. Bolagets omsättning för det första kvartalet 2015 landade på 210 miljoner kronor, en bra bit över helåret 2014 på 180 miljoner kronor.
Det finns en fantastisk community kring spelet som vi ska stödja.
För årets första sex månader räknar vd Fredrik Wester med en omsättning på 350 miljoner kronor. Det innebär så här långt en fyrdubbling av omsättningen jämfört med i fjol.
“Vi har planerat om och vi kommer att lägga mer resurser på Cities nu. Det finns en fantastisk community kring spelet som vi ska stödja. Det blir en del expansioner och en hel del gratismaterial som tack till spelarna”, säger han.
Läs även: King-chefen hoppar av, vill bli Sveriges nya mobiljätte
Fortsätter pengarna att rulla in i samma takt så är Paradox på god väg att nå ifatt Battlefield-skaparna DICE, historiskt sett Sveriges största spelstudio, räknat på helårsomsättning. Men Fredrik Wester är försiktig i sina prognoser:
“Det har lugnat ned sig lite redan. Jag vågar inte räkna med att vi kommer hålla samma aggressiva tillväxt året ut”, säger han.
Han vill dock inte avslöja några exakta försäljningssiffror.
“Cities står för en stor del av pengarna, men även Pillars of Eternity och Magicka 2 har gått väldigt bra”, säger Fredrik Wester.
0gI2N10QyRA
Nästa stora steg för studion är en satsning på den lukrativa mobilmarknaden, säger Fredrik Wester. Det är ett stort steg för bolaget som hittills fokuserat nästan uteslutande på pc-spel. Så här långt har Paradox gett ut två mobilspel, båda i serien Knights of Pen and Paper.
“Vi har valt att hålla oss lite borta från mobilen eftersom vi inte känner oss riktigt bekväma i affärsmodellerna. Man glömmer lätt att marknaden för pc-spel har haft nästan samma utveckling som mobilt de senaste åren”, säger Fredrik Wester.
“Vi planerar för en större satsning, det har vi gjort i ett halvår ungefär. Men vi vill att det ska bli rätt när vi gör det”, fortsätter han.
Paradox storägare är investmentbolaget Spiltan, som nyligen aviserade planer på att börsnotera spelförlaget under 2016. Även en försäljning kan vara aktuell.
Förlag och spelutvecklare i ett
- Paradox Interactive består av två delar. Dels den egna utvecklingen av spel som Hearts of Iron och Europa Universalis. Främst gör studion tunga strategispel, smala produkter för en nischad men hängiven och pengastark publik.
- Bolagets andra ben är förlagsverksamheten, där Paradox ger ut externa produktioner skapade av andra utvecklare. Här är ofta spelen bredare och mer publikfriande: bland annat kritikerrosade titlar som svenskutvecklade Magicka, rollspelet Pillars of Eternity och nu senast Cities: Skylines.
- Majoriteten av Paradox kunder är pc-spelare. Försäljningen sker i första hand digitalt, via plattformen Steam.
Läs även: Sveriges nya spelmiljonärer tackar nej till riskkapital