Hoppa till innehållet

Efter miljardaffären: Cint-grundaren går in i Sting-bolag

Cint-grundaren Bo Mattsson och Hyper Island-grundaren Fredrik Månsson går in i startupbolaget Match2one. AI-bolaget, som är antaget till Stings acceleratorprogram, tar in 3 Mkr i ny finansieringsrunda.

Match2one tar in 3 Mkr för att fokusera på tillväxt.
Match2one tar in 3 Mkr för att fokusera på tillväxt.

Match2one har genom artificiell intelligens och maskininlärningsalgoritmer tagit fram en plattform för små och medelstora företag att skapa digitala annonskampanjer. Bolaget har i dag kontor i Stockholm, London och Kiev och blev antagen till acceleratorprogrammet på Sting Accelerate i våras.

”Det här är otroligt värdefullt för våra kunder, som främst är mindre och medelstora bolag inom e-handel, eftersom de automatiskt kan rikta annonser mer effektivt och snabbare uppnå sina kampanjmål”, säger Mikael Kreuger, medgrundare och vd för Match2One.

Nu tar bolaget in 3 Mkr från en rad investerare. Bland andra går Cint-grundaren Bo Mattsson in efter att ha sålt sitt bolag till riskkapitaljätten Nordic Capital för över en miljard tidigare i år. Match2one har även attraherat andra investerare som Fredrik Månsson, grundare till Hyper Island, Ulrich Boyer, mannen bakom datainsamlingsföretaget Nepa, och två brittiska investerare från det liknande bolaget Ad2one. 

Med det nya kapitalet ska Match2one lägga allt fokus på att accelerera tillväxttakten, framförallt i Sverige och England. Bolaget har i dag en beta-version av sin tjänst och planerar att lansera den för allmänheten senare i år. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera