Hoppa till innehållet

Han blir ny chef för Uber i Sverige

Taxitjänsten Ubers resa till att bli världens högst värderade startup har kantats av skandaler. Nu tar Joel Järvinen vid som chef för den svenska verksamheten. För Di Digital berättar han om den värdefulla datan, spelet med lagen och bolagets framtidsplaner.

Foto: Jonas Eng
Foto: Jonas Eng
Foto: Jonas Eng
Foto: Jonas Eng

Ubers Finlandschef Joel Järvinen har tagit sig an även den svenska verksamheten, sedan den tidigare Sverigechefen Martin Hedevåg rekryterats till bolagets Amsterdamkontor. Joel Järvinen styr nu över både Sverige och Finland, och så ska det förbli.

”Tanken är att jag ska dela min tid mellan båda länderna och så även mina erfarenheter. Finska Uber kan lära från verksamheten i Sverige, där vi funnits längre. Samtidigt kommer ny lagstiftning i Finland till sommaren, som är intressant även för Sverige”, säger Joel Järvinen.

Uber Sverige har i dag 190 000 aktiva användare och över 1 500 förare. Bolaget uppger att var femte Stockholmare har provat tjänsten, som även finns i Göteborg, Malmö, Uppsala och Lund med planer på lanseringar i fler städer inom en snar framtid.

Läs mer: Ny taxireglering öppnar för Uber och Heetch 

När den amerikanska taxitjänsten först introducerade sin app, erbjöd konceptet något helt unikt. Nu börjar även de traditionella taxibolagen att haka på trenden. Taxi Stockholm och Taxi Kurir har båda appar med en liknande användarupplevelse som Uber. Men Joel Järvinen är inte oroad över konkurrensen.

”Det visar bara att vi har gjort rätt från början. Den stora skillnaden är att vi är ett techföretag. Vi tar fram mobilitetslösningar med hjälp av kunskap och data som vi har samlat från över 600 städer. Bara under 2017 gjordes 4 miljarder resor med Uber. Den datan är nödvändig för att få in fler människor i färre bilar och utveckla exempelvis självkörande fordon”, säger han.

I somras tog Dara Khosrowshahi över som vd för Uber globalt. Några månader senare aviserade han att bolaget planerar en börsnotering till 2019. 

Läs mer: Uber siktar på börsen 2019 

En av Ubers största utmaningar inför en möjlig notering är att tvätta sitt skamfilade rykte efter de många skandaler som skakat bolaget de senaste åren. Även i Sverige har taxiappen varit i blåsväder.

Få har undgått att höra om skandalomsusade Uber Pop – Ubers samåkningsstjänst, som rättsväsendet dömde ut som svarttaxi. Tjänsten är nu nedlagd, men appens sammandrabbningar med lagen har fortsatt. 

Ett annat snedtramp från Uber är bolagets användning av den kontroversiella funktionen ”Greyball”, för att blockera och undvika granskning från polis och andra myndigheter, som under 2017 ledde till att bolaget förlorade sin taxilicens i London. 

Läs mer: Uber tvingas lämna London 

I höstas kunde Di Digital avslöja att även Uber Sverige använt sig av ”Greyball”. Men nu har bolaget börjat om på ny kula, enligt den nytillträdde Sverigechefen.

”I London har vi en dialog med myndigheterna om hur vi ska gå vidare. Det är den nya riktningen som bolaget har tagit globalt och det känns bra. Vi har haft en ny vd sedan sommaren och tanken är nu att jobba med lagstiftningen för att den ska ta tillvara vår nya teknik. Det är bra både för resenärerna och ger bättre mobilitet”, säger Joel Järvingen.

Vad gäller Uber Sveriges användning av ”Greyball” ber Joel Järvinen att få återkomma. I ett mejl via Ubers kommunikationschef Bodil Sidén skriver han senare:

”Vi har uttryckligen förbjudit någon användning av programvaran mot myndigheter”.

Läs mer: Hennes uppdrag: Hantera Ubers kris 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera