Hoppa till innehållet

Efter succén – Dreamhack expanderar i USA

Dreamhack arrangerades tidigare i år i amerikanska Austin. Festivalen blev en succé och under 2017 kommer Dreamhack göra ännu fler besök i USA.

Det numera MTG-ägda Dreamhack kommer förutom Austin även besöka Atlanta och Denver under 2017, det meddelade man i en Youtube-video. Festivalen i Austin lockade över 24 000 besökare och Marcus Lindmark, vd för Dreamhack, ser fram emot 2017.

”Vi är ivriga att fortsätta förbättra Dreamhack-upplevelsen i USA och nå fler spelare och e-sportfans.”

E-sport har växt kraftigt och Di Digital kunde i mars i år avslöja att MTG räknar med att affärsområdet ska dra in ungefär en miljard kronor under 2016.

När den svenska mediekoncernen MTG köpte Dreamhack fick man betala 244 Mkr och uppköpet är bara ett av flera förvärv inom branschen. Uppköpen har gjort MTG till en global maktfaktor inom e-sport. Därför är det inte så konstigt att man riktar blickarna västerut, USA är den marknad som genererar de största intäkterna från e-sport.

På det Dreamhack som arrangerades i Austin hölls fem e-sportturneringar och den sammanlagda prissumman var strax över 2,5 Mkr.

Läs även: Ny rapport spår miljardtillväxt på e-sport – avgörande för MTG

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera