Hoppa till innehållet

Efter succén – kodarläger för tjejer sponsras av flera techbolag

Det började med en kodarhelg för tjejer. Nu satsar inititivtagarna bakom Tjejer Kodar på ett längre läger i Barcelona. I ryggen har de tunga aktörer som Izettle, Ericsson och Paradox Interactive.

Hanna Pettersson, Sandra Hindskog, Maria Selting, My Börjesson och Anna Malkan utgör teamet bakom ”Tjejer kodar”.
Hanna Pettersson, Sandra Hindskog, Maria Selting, My Börjesson och Anna Malkan utgör teamet bakom ”Tjejer kodar”.

Vännerna Hanna Pettersson och Sandra Hindskog, till vardags på byrån Rebel & Bird och Uptrail, ville lära sig att programmera. Under sommaren 2015 drog de därför igång en helgkurs för att erbjuda tjejer att lära sig det. Intresset visade sig vara enormt.

Läs även: Är du tjej? Vill du koda? Gör en weekend av det!

”För den första kursen slängde vi ut det bland våra kompisar på facebook och det var över 170 tjejer som hörde av sig”, säger Sandra Hindskog.

Efter två genomförda helgkurser i programmering lanserar initiativtagarna nu en fem-dagarskurs för 100 kvinnor i Barcelona i höst. Och de har tunga aktörer bakom sig. Som huvudpartners har de startupbolaget Izettle och techjätten Ericsson.

”Izettle var med oss under hösten och då hade vi ett helgläger tillsammans med företaget i London. De var supernöjda och ville gärna vara med igen”, säger Sandra Hindskog.

Även spelstudion Paradox interactive och techbolaget Gears of Leo, bolaget bakom tekniken som Leovegas använder, kommer att hålla i seminarier för deltagarna.

Det är ingen nyhet att kvinnor är underrepresenterade i techbranschen och som programmerare. Genom intiativet “Tjejer kodar” vänder sig Sandra Hindskog och Hanna Pettersson speciellt till kvinnor som redan jobbar i techbranschen och som vill lära sig att koda.

”Vi skapade de här kurserna med tanke på oss själva. Vi jobbar inom tech i dag men inte inom programmering. Vi tyckte att det saknades något för kvinnor som är i vår situation och vill lära sig mer”, säger Sandra Hindskog.

Läs även: Hälften kvinnor i Stings nya startup-fält

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera