Hoppa till innehållet

Efter Ubers uttåg – nya danska taxitjänster polisanmälda

Den danska taxitjänsten Habil, som i hemlighet utvecklats för att ta över efter Uber, polisanmäldes redan samma eftermiddag som den togs i bruk.

Uber-appen på väg bort från Danmark.
Uber-appen på väg bort från Danmark.Foto: Niklas Lundengård

Det är Trafikstyrelsen som ligger bakom anmälan, skriver danska Børsen

Uber stängde sin tjänst i Danmark under tisdagen som en konsekvens av den nya taxilagen. Som Di Digital tidigare berättat har fler än 500 danska Uberchaufförer gått samman för att i hemlighet skapa en ny tjänst och på så sätt kunna fortsätta köra taxi.

Läs mer: Danska Uberchaufförer utvecklar hemlig taxitjänst 

Tjänsten, som fått namnet Habil, kallar sig enligt Børsen för en frakttjänst och lutar sig mot den lagliga möjligheten att kunna frakta saker som en möbel eller en mobiltelefon, men där ägaren också är välkommen att åka med i bilen som fraktar varan. Habil uppger att prisnivån ska kännas igen från Uber. 

Polisanmälan tas med ro av Habils talesperson Nicolai T Jørgensen.

”Då måste alla verksamheter i den här branschen polisanmälas. Vi utför ingen persontransport och om man som fraktbolag inte får ta med en passagerare så vill jag gärna se [vägassistansbolaget] Falck hämta en bil på en mörk landsväg och lämna kvar föraren vid vägkanten”, säger han till Børsen. 

Läs mer: Efter domen: Uber lämnar Danmark 

Under tisdagen lanserades ytterligare en dansk taxitjänst när Haxi släpptes. Haxi beskrivs som en plattform för chaufförer men hanterar varken prissättning eller betalning. Även den tjänsten polisanmäldes, men mot bakgrund av att Haxi inte hanterar betalning lades förundersökningen ner. 

Uber, med omkring 2000 chaufförer i Danmark, lämnade landet vid lunchtid på tisdagen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera