Hoppa till innehållet

Efter USA-valet: Facebook bannlyser fejknyheter

Donald Trumps seger i det amerikanska presidentvalet har fått Google och Facebook att reagera. Nu bannlyser techjättarna sajter med fejkade nyheter från sina reklamnätverk.

Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg.
Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg.Foto: AP.

Lögner och påhittade nyheter på nätet avgjorde det amerikanska valet. Det menar allt fler techprofiler i Silicon Valley.

Sökjätten Google har redan flaggat för att man ska bannlysa sajter som tjänar pengar på att lägga ut falska nyheter i Googles reklamnätverk. Nu har Facebook följt efter.

Under måndagen gick den sociala nätverkssajten ut och sa att sajter med påhittade nyheter inte längre ska få använda reklamnätverket Facebook Audience Network. Tidigare har man endast förbjudit sajter som ägnar sig åt olagliga aktiviteter eller lurendrejeri.

”Det har varit underförstått, men nu har vi uppdaterat policyn att uttryckligen klargöra att detta även gäller falska nyheter. Vi upprätthåller vår policy och vidtar snabba åtgärder mot webbplatser och appar som strider med den. Vårt team ska fortsätta att noga granska alla blivande förläggare och övervaka befintliga för att säkerställa att detta efterlevs”, säger en talesperson för Facebook till Wall Street Journal.

Läs även: Techmiljardären börjar jobba för Trump

Facebook har kritiserats för sin roll i det amerikanska presidentvalet – inte minst för spridningen av påhittade och felaktiga nyheter. Men bolagets vd och grundare Mark Zuckerberg har beskrivit tesen att falska nyheter på Facebook påverkade valet som ”galen”. Ett antal anställda på Facebook har dock en annan syn. De har nu organiserat en hemlig arbetsgrupp för att lösa problemet, skriver The Verge.

Att Facebook nu bannlyser sajter med påhittade nyheter från sitt reklamnätverk kan ses som ett första steg. Men utmaningen är stor. Falska nyheter kan ofta locka miljontals klick, vilket inte sällan är lönsamt för avsändaren. Ett exempel är den påhittade nyheten om påvens stöd till Donald Trump som fick stort genomslag under den amerikanska presidentvalskampanjen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera