Lögner och påhittade nyheter på nätet avgjorde det amerikanska valet. Det menar allt fler techprofiler i Silicon Valley.
Sökjätten Google har redan flaggat för att man ska bannlysa sajter som tjänar pengar på att lägga ut falska nyheter i Googles reklamnätverk. Nu har Facebook följt efter.
Under måndagen gick den sociala nätverkssajten ut och sa att sajter med påhittade nyheter inte längre ska få använda reklamnätverket Facebook Audience Network. Tidigare har man endast förbjudit sajter som ägnar sig åt olagliga aktiviteter eller lurendrejeri.
”Det har varit underförstått, men nu har vi uppdaterat policyn att uttryckligen klargöra att detta även gäller falska nyheter. Vi upprätthåller vår policy och vidtar snabba åtgärder mot webbplatser och appar som strider med den. Vårt team ska fortsätta att noga granska alla blivande förläggare och övervaka befintliga för att säkerställa att detta efterlevs”, säger en talesperson för Facebook till Wall Street Journal.
Läs även: Techmiljardären börjar jobba för Trump
Facebook har kritiserats för sin roll i det amerikanska presidentvalet – inte minst för spridningen av påhittade och felaktiga nyheter. Men bolagets vd och grundare Mark Zuckerberg har beskrivit tesen att falska nyheter på Facebook påverkade valet som ”galen”. Ett antal anställda på Facebook har dock en annan syn. De har nu organiserat en hemlig arbetsgrupp för att lösa problemet, skriver The Verge.
Att Facebook nu bannlyser sajter med påhittade nyheter från sitt reklamnätverk kan ses som ett första steg. Men utmaningen är stor. Falska nyheter kan ofta locka miljontals klick, vilket inte sällan är lönsamt för avsändaren. Ett exempel är den påhittade nyheten om påvens stöd till Donald Trump som fick stort genomslag under den amerikanska presidentvalskampanjen.