Hoppa till innehållet

Ehandeln Eleven.se köper butikskedja

Skönhetssajten Eleven.se köper den lilla butikskedjan Parfymeri L. Planen är nu att ehandlaren ska öppna sina första egna fysiska butiker.

Ehandelssajten Eleven.se satsar nu på fysiska butiker.
Ehandelssajten Eleven.se satsar nu på fysiska butiker.

Ehandelsföretaget Eleven.se köper tre butiker i Sverige genom att förvärva den lilla parfymkedjan Parfymeri L. Anledningen är att Eleven som hittills varit en ren ehandlare inom skönhetsprodukter nu planerar att satsa på fysisk butikshandel.

"Jag tror att alla ehandelsbolag kommer att behöva ha en flerkanalsstrategi, speciellt i vår bransch där folk gärna vill testa produkterna. Vi ser också butikerna som en förlängning av vår logistik", säger Michael Gegerfelt, vd och grundare på Eleven.

Eleven ägs av Michael Gegerfelt och de två riskkapitalbolagen Verdane och Eequity. I fjol växte bolaget kraftigt och omsatte runt 100 Mkr, bland annat efter att 2013 ha köpt upp konkurrenten Parelle.

Läs mer: Ny fond ska investera i nordisk ehandel

"Vi behöver komma upp i runt 150 Mkr för att verkligen dra nytta av stordriftsfördelarna. Det är där man får den verkliga hävstångseffekten", säger Michael Gegerfelt som tror att det kan bli fler förvärv framöver.

"Ja, vi är hela tiden öppna för det. Det kan bli förvärv för att addera volym", säger han.

Eleven har funnits sedan 2004 och drevs med vinst ända fram till 2014. Då redovisade bolaget istället en förlust på 22 miljoner kronor. Enligt Michael Gegerfelt blev resultatet för 2015 även det en rejäl förlust.

"Ja, tyvärr. Vi har valt att ta en hel del avskrivningar och har städat upp bolaget för framtiden. Nu har vi tagit det och är bättre rustade för framtiden", säger Michael Gegerfelt.

Att ehandlare väljer att öppna fysiska butiker är en trend som märks tydligt. 

"Ehandlare får nästan en dubbel bonus av att starta flaggskeppsbutiker", sa till exempel Eequity-partnern Magnus Wiberg till Di Digital i december

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera