Hoppa till innehållet

Elbilsfabrik etableras i Skåne – vill ta in en halv miljard

Elbilsbolaget Uniti etablerar en bilfabrik i Skåne. Tillsammans med Siemens bygger man en fullt automatiserad fabrik som ska leverera de första fordonen under 2019.

Bortsett från lyxbilstillverkaren Koenigsegg i Ängelholm har det inte tillverkats bilar i Skåne sedan Saab lade ner sin bilfabrik i Malmö 1991. Men nu kan Di Digital avslöja att en ny och modern bilfabrik etableras i antingen Malmö eller Landskrona, när elbilsbolaget Uniti tillsammans med Siemens bygger en fullt automatiserad produktionslinje som ska klara av att tillverka 50 000 elfordon under det första året. 

“Partnerskapet med Siemens är grundläggande för våra långsiktiga planer eftersom vi nu har möjligheten att inte enbart utveckla en hållbar bil, utan även tillverka den på ett hållbart sätt i stor skala, snabbare och med signifikant mindre kapitalinsats. Vår fullt automatiserade produktionslinje kan i princip ha lamporna släckta 22 timmar om dygnet”, säger Lewis Horne, vd för Uniti Sweden. 

Läs mer: Svensk elbil tar in fem miljoner via crowdfunding 

Partnerskapet är baserat på mjukvara från Siemens PLM, Product Lifecycle Management, som gör det möjligt att planera hela produktionsprocessen virtuellt innan den implementeras fysiskt. 

Att fabriken hamnar i Skåne är klart och just nu utvärderas olika lägen i Malmö och Landskrona.

”Det första fordonet som rullar av produktionslinjen kan säljas direkt till kund utan att några testfordon måste produceras,” säger Mats Friberg, vd för Siemens PLM Software i Norden.

Att fabriken hamnar i Skåne är klart och just nu utvärderas olika lägen i Malmö och Landskrona. Enligt uppgift till Di Digital är det goda placeringar vid eller intill en hamn som kan avgöra var fabriken slutligen placeras. 

Läs mer: Tesla-svensken miljardsatsar på stor batterifabrik 

“Tack vare vår snabba tillväxt har vi varit tvungna att byta lokal två gånger på ett år. Nästa lokal vi flyttar till kommer att vara vår produktionslokal som placeras i antingen Malmö eller Landskrona. Den kommer att vara stor nog för oss att göra oss hemmastadda på lång sikt”, säger Lewis Horne, som i dag sitter i företagets lokaler i Lund. 

De första bilarna ska enligt Uniti kunna levereras under 2019.

Produktionslinan ska börja byggas inom 18 månader och de första bilarna ska enligt Uniti kunna levereras under 2019. Siemens har fram till i dag investerat motsvarande 3 Mkr i mjukvara och support i bolaget för att möjliggöra planering av fabrik och massproduktion. 

Läs mer: Harald Mix bland ägarna bakom Tesla-svenskens batterifabrik

I en crowdfundingkampanj i höstas fick Uniti in drygt 11,6 miljoner kronor genom 570 investerare i 45 länder. Pengarna från kampanjen ska användas till att bygga en första prototyp av den lilla stadsbilen, som presenteras under andra halvan av 2017. Men redan nu sägs bolaget förbereda en större finansieringsrunda där man under slutet av året planerar att ta in 60 miljoner euro, motsvarande drygt 570 Mkr, från privata och institutionella investerare, för att på sikt börsnotera bolaget. 

Bilarna som ska tillverkas i fabriken har ännu inga slutliga specifikationer, men bilen ska kosta omkring 200 000 kronor, väga 400 kilo, ha en toppfart på 90-120 km/h och ha en räckvidd på mellan 15 och 30 mil beroende på modell. Unitis bil är tänkt att fungera som familjens andrabil eller som en bil för den unga pendlaren som är medel- eller höginkomsttagare. 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera