Det har snart gått två år sedan Di besökte Ellos Group på det gigantiska huvudkontoret i Borås. Där, bland lådor och löpande band, avslöjade vd Hans Ohlsson och ordförande Anders Halvarsson att den klassiska Ellos-katalogen skulle gå i graven. Koncernen skulle bli ett renodlat e-handelsbolag.
Läs mer: Ellos skrotar katalogen
”Vi ska bli Nordens ledande e-handelsgrupp inom mode, heminredning och närliggande områden”, sa Anders Halvarsson då.
En börsnotering av Ellos Group kan vara ett alternativ.
Det var augusti 2014 och Ellos Group bestod av modebolaget Ellos, heminredningsbolaget Jotex och nyförvärvade herrmodebolaget Stayhard. Fler förvärv var att vänta, hette det. Nya huvudägaren Nordic Capital hade djupa fickor och stora ambitioner.
Men sedan dess har det varit ganska tyst om Ellos.
I april i fjol köpte man visserligen det lilla sminkbolaget Makiash. Men orsaken var främst att knyta till sig nya medarbetare för lanseringen av området Ellos Beauty.
Höstens planerade börsnotering blev heller inte av. Enligt källor till Di Digital var planerna långt gånga, men lades på is då försäljningen sviktade.
Koncernens pinfärska årsredovisning för 2015 bekräftar denna bild. Under fjolåret ökade Ellos Group Holdings omsättning endast med 0,4 procent till drygt 2 miljarder kronor. Dessutom halverades resultatet från 127 miljoner kronor till knappt 59 miljoner kronor.
Men nu vädrar vd Hans Ohlsson morgonluft. Han menar att Ellos Group i år har följt, och i vissa fall överträffat, den plan som ägarna lade fram för tre år sedan.
”Vi har skrotat katalogen och lyckats med vår digitala marknadsföring. Nu kan vi släppa transformationen och höja blicken”, säger han.
Enligt Hans Ohlsson vände det uppåt i Sverige redan i fjol. I år har Danmark lyft.
”Lönsamheten ökar och koncernen hade en tillväxt på 6 procent under årets fem första månader. Alla varumärken bidrar, Ellos, Jotex och Stayhard. Och alla länder bidrar, utom Finland”, säger han.
Hans Ohlsson målar sedan upp en bild där Ellos Group kan börja tänka offensivt igen. Bland annat vill man utmana Boozt och Zalando i Norden, genom försäljning av externa varumärken.
”Vi ska utveckla vår försäljning av externa varumärken och ge Boozt en match. Nästa steg blir att lyfta blicken och se hur vi kan öka försäljningen av möbler”, säger han.
Fler förvärv ligger i korten, enligt vd:n.
”Vi är öppna för förvärv tittar på bolag hela tiden”, säger han.
När det gäller Ellos börsplaner bekräftar huvudägaren att man fortfarande överväger en notering.
”Nordic Capital förbereder för olika scenarion, där en börsnotering av Ellos Group kan vara ett alternativ. Men vi vill inte kommentera en eventuell tidsplan”, säger Katarina Janerud, kommunikationsansvarig på huvudägaren Nordic Capital.
Att döma av Hans Ohlssons optimistiska tongångar är det sannolikt att börsplanerna snart blir aktuella igen.
Ellos grundades på 40-talet
Ellos grundades i Borås 1947 och var länge ett av Sveriges ledande postorderbolag inom kvinnligt mode. 2004 köpte man Jotex och blev därmed stora även inom heminredning. Sedan dess har bolaget utvecklats från postorder till ett av Nordens största e-handelsbolag.
2013 blev riskkapitalbolaget Nordic Capital huvudägare i Ellos.
Övriga ägare är Paul Frankenius med bolaget Happyland Holding och Anders Halvarsson, som är styrelseordförande för Ellos Group. Halvarsson är annars främst känd för att ha grundat Netonnet, som såldes till Siba 2011.
Under 2014 förvärvade man herrmodebolaget Stayhard med en årsomsättning på drygt 100 Mkr. Strax därefter skrotade man sin klassiska postorderkatalog för gott.
I april i fjol snappade man upp ytterligare en munsbit i form av det lilla sminkbolaget Makiash. Köpet var ett led i utvecklingen av segmentet Ellos Beauty.
Enligt uppgift till Di Digital planerade man en börsnotering under hösten 2015, som ställdes in då verksamheten utvecklades sämre än väntat.
Siffrorna för helåret borgar för detta. Under fjolåret ökade omsättningen för Ellos Group Holding endast med 0,4 procent till drygt 2 miljarder kronor. Dessutom halverades resultatet från 127 miljoner kronor till knappt 59 miljoner kronor.
Nu vädrar vd Hans Ohlsson morgonluft och talar om en tillväxt på 6 procent för perioden januari-maj 2016.