Hoppa till innehållet

Ellos ägare överväger en börsnotering

Efter höstens inställda börsnotering är Ellos Group åter på grön kvist. Lönsamheten ökar och vd Hans Ohlsson kan stoltsera med en god tillväxt för årets fem första månader. Mycket tyder därmed på att börsplanerna kan återupptas.

Ellos ordförande Anders Halvarsson (t.v.) och vd Hans Ohlsson.
Ellos ordförande Anders Halvarsson (t.v.) och vd Hans Ohlsson.Foto: Jesper Frisk

Det har snart gått två år sedan Di besökte Ellos Group på det gigantiska huvudkontoret i Borås. Där, bland lådor och löpande band, avslöjade vd Hans Ohlsson och ordförande Anders Halvarsson att den klassiska Ellos-katalogen skulle gå i graven. Koncernen skulle bli ett renodlat e-handelsbolag. 

Läs mer: Ellos skrotar katalogen

 ”Vi ska bli Nordens ledande e-handelsgrupp inom mode, heminredning och närliggande områden”, sa Anders Halvarsson då.

En börsnotering av Ellos Group kan vara ett alternativ.

Det var augusti 2014 och Ellos Group bestod av modebolaget Ellos, heminredningsbolaget Jotex och nyförvärvade herrmodebolaget Stayhard. Fler förvärv var att vänta, hette det. Nya huvudägaren Nordic Capital hade djupa fickor och stora ambitioner.

Men sedan dess har det varit ganska tyst om Ellos.

I april i fjol köpte man visserligen det lilla sminkbolaget Makiash. Men orsaken var främst att knyta till sig nya medarbetare för lanseringen av området Ellos Beauty.

Höstens planerade börsnotering blev heller inte av. Enligt källor till Di Digital var planerna långt gånga, men lades på is då försäljningen sviktade.

Koncernens pinfärska årsredovisning för 2015 bekräftar denna bild. Under fjolåret ökade Ellos Group Holdings omsättning endast med 0,4 procent till drygt 2 miljarder kronor. Dessutom halverades resultatet från 127 miljoner kronor till knappt 59 miljoner kronor.

Men nu vädrar vd Hans Ohlsson morgonluft. Han menar att Ellos Group i år har följt, och i vissa fall överträffat, den plan som ägarna lade fram för tre år sedan.

”Vi har skrotat katalogen och lyckats med vår digitala marknadsföring. Nu kan vi släppa transformationen och höja blicken”, säger han.

Enligt Hans Ohlsson vände det uppåt i Sverige redan i fjol. I år har Danmark lyft.

”Lönsamheten ökar och koncernen hade en tillväxt på 6 procent under årets fem första månader. Alla varumärken bidrar, Ellos, Jotex och Stayhard. Och alla länder bidrar, utom Finland”, säger han.

Hans Ohlsson målar sedan upp en bild där Ellos Group kan börja tänka offensivt igen. Bland annat vill man utmana Boozt och Zalando i Norden, genom försäljning av externa varumärken.

”Vi ska utveckla vår försäljning av externa varumärken och ge Boozt en match. Nästa steg blir att lyfta blicken och se hur vi kan öka försäljningen av möbler”, säger han.

Fler förvärv ligger i korten, enligt vd:n.

”Vi är öppna för förvärv tittar på bolag hela tiden”, säger han.

När det gäller Ellos börsplaner bekräftar huvudägaren att man fortfarande överväger en notering.

”Nordic Capital förbereder för olika scenarion, där en börsnotering av Ellos Group kan vara ett alternativ. Men vi vill inte kommentera en eventuell tidsplan”, säger Katarina Janerud, kommunikationsansvarig på huvudägaren Nordic Capital.

Att döma av Hans Ohlssons optimistiska tongångar är det sannolikt att börsplanerna snart blir aktuella igen.


Ellos grundades på 40-talet

Ellos grundades i Borås 1947 och var länge ett av Sveriges ledande postorderbolag inom kvinnligt mode. 2004 köpte man Jotex och blev därmed stora även inom heminredning. Sedan dess har bolaget utvecklats från postorder till ett av Nordens största e-handelsbolag.
2013 blev riskkapitalbolaget Nordic Capital huvudägare i Ellos.

Övriga ägare är Paul Frankenius med bolaget Happyland Holding och Anders Halvarsson, som är styrelseordförande för Ellos Group. Halvarsson är annars främst känd för att ha grundat Netonnet, som såldes till Siba 2011.

Under 2014 förvärvade man herrmodebolaget Stayhard med en årsomsättning på drygt 100 Mkr. Strax därefter skrotade man sin klassiska postorderkatalog för gott.

I april i fjol snappade man upp ytterligare en munsbit i form av det lilla sminkbolaget Makiash. Köpet var ett led i utvecklingen av segmentet Ellos Beauty.

Enligt uppgift till Di Digital planerade man en börsnotering under hösten 2015, som ställdes in då verksamheten utvecklades sämre än väntat.

Siffrorna för helåret borgar för detta. Under fjolåret ökade omsättningen för Ellos Group Holding endast med 0,4 procent till drygt 2 miljarder kronor. Dessutom halverades resultatet från 127 miljoner kronor till knappt 59 miljoner kronor.

Nu vädrar vd Hans Ohlsson morgonluft och talar om en tillväxt på 6 procent för perioden januari-maj 2016.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera