Hoppa till innehållet

Elon Musk fick sin vilja igenom – Tesla och Solarcity slås ihop

Solenergiföretaget Solarcitys styrelse har sagt ja till ett uppköpsbud värt 2,6 miljarder dollar från Tesla Motors. Givet att affären går igenom kommer Solarcity att bli ett helägt dotterbolag till Tesla.

Affären har varit på gång ett tag men det är först nu som de båda bolagens styrelser är överens. Uppköpet måste dock fortfarande godkännas av bolagens aktieägare. 

Då Teslas vd och grundare Elon Musk även är ordförande och största aktieägare i Solarcity har bolaget tillsatt en speciell kommitté för att se över det erbjudande som Tesla lagt fram.

Affären innebär att Tesla betalar med 0,11 egna aktier per aktie i Solarcity. Solenergibolaget får samtidigt 45 dagar på sig att undersöka eventuella bud från andra potentiella köpare.

De båda företagen uppger idag att man räknar med kostnadssynergier på 150 miljoner dollar under det första helåret efter att affären stängts.

Marknaden har tidigare varit skeptisk till ett samgående mellan de två bolagen. När planerna blev kända i juni i år tappade Tesla-aktien nära 12 procent av sitt värde.

Elon Musk har sedan dess lagt mycket tid på att försöka förklara sin vision för de två bolagen, där han ser ett samgående som nödvändigt.

I hans framtidsplan för Tesla ingår att bolaget ska leverera bilar med solpanelstak och integrerad batterilagring. På sikt är planen att Tesla-bilar ska vara mer eller mindre självförsörjande sett till energi. Det förklarar hans intresset av ett uppköp av SolarCity.

En av Teslas kommande produkter är Powerwall, ett slags väggmonterat batteri för hemmabruk. Samtidigt har Solarcity länge jobbat med solcellspaneler för installationer i hemmet.

“För att det här ska lyckas behöver bolagen slås ihop”, skrev Elon Musk nyligen

Läs även: Här är Elon Musks plan för världsherravälde

Läs även: De vill skapa Sveriges svar på Solarcity

Di Digital / Finwire

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera