Hoppa till innehållet

Elon Musk har startat ett nytt bolag

Tesla-grundaren vill koppla upp din hjärna till en dator så att människan inte blir omsprungen av AI.

Elon Musk är redan vd för såväl Tesla som rymdföretaget Space X.
Elon Musk är redan vd för såväl Tesla som rymdföretaget Space X.Bild: TT

Elon Musks nya företag Neuralink ska implantera teknik i den mänskliga hjärnan som kan kommunicera trådlöst med en dator. Det rapporterar Wall Street Journal.

Tekniken – som kallas ”neural lace” – ska enligt Elon Musk utgöra ett ”digitalt lager” ovanpå hjärnbarken så att människa och dator kan kopplas ihop. Tanken är att människans kapacitet ska kunna hålla jämn takt med den ständigt accelererande AI-tekniken. En idé är att användaren ska kunna ladda ner sina egna tankar under en dag eller ladda upp någon annans.

Läs även: Teslachefen: Jag fixar elstrulet på 100 dagar

På kortare sikt kan tekniken möjligtvis användas för att bekämpa hjärnrelaterade sjukdomar som Parkinsons, rapporterar Recode.

Neuralink registrerades förra sommaren i Kalifornien. Vd och finanschef är dock inte Elon Musk utan Jared Birchall.

Läs även: Tesla expanderar i Sverige – letar nya lokaler

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera