Hoppa till innehållet

Elon Musks supertåg kan komma till Sverige

Ett tåg som går över 1000 kilometer i timmen i en slags tub kan bli verklighet mellan Sverige och Finland. Idén lanserades först av Tesla-grundaren Elon Musk.

Hyperloop är Elon Musks idé om ett framtida transportsystem.
Hyperloop är Elon Musks idé om ett framtida transportsystem.

Idén om att bygga ett supersnabb förbindelse mellan Sverige och Finland via Åland dök upp som ett förslag för den finska ambassaden i slutet av november. Genom att använda Elon Musks hyperloop-koncept skulle tåget köras i en tub med extremt lågt lufttryck och därmed kunna komma upp i 1100 kilometer i timmen. 

Elon Musk, mest känd som grundare av Paypal och elbilstillverkaren Tesla, presenterade hyperloop-konceptet för första gången år 2012 och jämförde det då med en korsning mellan en Concorde, en railgun och ett airhockeybord.

Genom sitt företag SpaceX utlyste han i somras en tävling för att ta fram den bästa tekniska lösningen för en fungerande hyperloop. Företaget Hyperloop technologies är ett av de som tror sig ha det vinnande konceptet. 

Samma företag har erbjudit sig att bidra med pengar till en förstudie om en möjlig hyperloop mellan Finland och Sverige, enligt Sveriges Radio. 

Förstudien ska enligt planerna presenteras i höst och Hyperloop technologies hoppas kunna genomföra någon form av testkörning under 2016, säger vd:n Rob Lloyd till Sveriges Radio.

”Vi hoppas ha tre platser i världen där kontrakten är klara och vi kan starta någon gång mellan 2017 och 2020, och ser gärna att Sverige är ett av dem”, säger han.  

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera