Hoppa till innehållet

En av åtta svenskar använder Paypal

Paypal växer fort i Norden och har över 1,2 miljoner aktiva användare i Sverige. En bidragande orsak är att man erbjuder fria returer vid köp i nätbutiker, enligt Skandinavienchefen Jonas Breding.

Paypals skandinavienchef Jonas Breding.
Paypals skandinavienchef Jonas Breding.

Den amerikanska betaltjänsten Paypal, med Elon Musk som en av medgrundarna, växer fort i Norden. Just nu närmar man sig tre miljoner aktiva användare i Skandinavien, enligt Jonas Breding, Skandinavienchef på Paypal sedan årsskiftet.

"Vi har 1,2 miljoner användare i Sverige och närmar oss miljonstrecket i Norge och Danmark", säger han. 

Siffrorna innebär att vart åttonde svensk använder Paypal regelbundet för att skicka pengar via sin e-postadress, eller shoppa på nätet.

Läs mer: Swish utmanar Izettle med QR-koder

”Vi når främst folk mellan 20-50 år som handlar regelbundet på nätet. Många vill inte exponera sina kort på utländska sajter och upprättar därför ett Paypal-konto istället”, säger Jonas Breding. 

Han menar att returerna är ett problem för många kunder, inte minst när det gäller beställningar från utländska nätbutiker. Paypal erbjuder därför ett köparskydd och fria returer.

"Vi ersätter frakt upp till 250 kronor tolv gånger per år till våra näthandlade kunder", säger Skandinavienchefen.

Paypal är noterat på Nasdaq i USA och har totalt drygt 200 miljoner användare i över 200 marknader. Appen gör det möjligt att motta pengar i mer än 100 olika valutor. 

"Vi märker att många svenska e-handlare lockar kunder från utlandet genom att de tar emot Paypal-betalningar. Vi har nyligen lanserat säljarskydd för rese- och biljettbranschen, som ju ofta drabbas av bedrägerier”, säger Jonas Breding.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera