Annons
Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

En av tre vill ha Facebook som bank

Godisförsäljningen på nätet ökade företagets omsättning med 700 % SPONSRAT AV Net Trading Group

Margrethe Rode Sundström, vd för Lauritz.

Lauritz.com vd lämnar under 2017 – aktien stiger

Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, som grundade Linas matkasse 2008. Foto: Jack Mikrut

Linas matkasse slukar norsk konkurrent

Amazons vd Jeff Bezos.

Dubai-bolag lägger bud på e-handelsbolag framför ögonen på Amazon

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

En av tre vill ha Facebook som bank

Facebooks grundare Mark Zuckerberg.
Facebooks grundare Mark Zuckerberg. Foto: AP
En av tre bankkunder kan tänka sig byta till bankonto hos Google, Amazon eller Facebook. Det visar en undersökning från Accenture.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En tredjedel av världens bank- och försäkringskunder skulle överväga att byta till stora teknikbolag som Google, Amazon eller Facebook om de skulle börja med finansiella tjänster. Det visar en undersökning som genomförts av konsultföretaget Accenture.

Undersökningen visade också att det finns en stor efterfrågan på att banker och försäkringsbolag ska införa robotbaserad rådgivning eller använda sig av mjukvara som styrs helt eller delvis av artificiell intelligens.

Mest benägna att byta bank är kunderna i Brasilien enligt undersökningen. Där uppgav 50 procent att de skulle kunna tänka sig att flytta sina personliga bankkonton. I Indonesien var siffran 47 procent och i Italien 42 procent.

Läs mer: Över en miljard investerades i svensk fintech 2016

Trots att ingen av de nämnda bolagen bedriver bank eller försäkringsverksamhet idag så kan man ändå skicka betalningar till kontakter via Google och Facebook idag. Amazon har en begränsad service som medger lån till mindre och utvalda personer som de själva har kontroll över, uppger Reuters.

En majoritet av bankkunderna, 68 procent, uppger dock att de inte vill ha med en robot att göra vid klagomål. 61 procent anger att de föredrar en människa framför ett automatiserat system för rådgivning om mer komplexa produkter som till exempel huslån.

I undersökningen deltog 32 715 personer i 18 länder och genomfördes på nätet i maj och juni förra året.

Finwire / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post