Hoppa till innehållet

Enator-grundare satsar på plattform för it-frilansare

Frilansplattformen Pangara, som kopplar ihop it-utvecklare i Vietnam med svenska bolag, tar in drygt 11 miljoner kronor i riskkapital. Största investerare är Acacia, med Enators grundare Christer Jacobsson som ordförande.

Enator-grundaren Christer Jacobsson, ordförande för Acacia, och sonen Per Jacobsson, vd och grundare Acacia.
Enator-grundaren Christer Jacobsson, ordförande för Acacia, och sonen Per Jacobsson, vd och grundare Acacia.

Pangara startades i slutet 2015 och kan beskrivas som en marknadsplats för frilansande it-utvecklare från utvecklingsländer. Bolaget har fyra medarbetare på huvudkontoret i Malmö, och femton på dotterbolaget i Vietnam.

”Det här är ett sätt att hitta topptalang till ett pris som ligger 70-80 procent lägre än priserna i Sverige”, säger Christopher Beselin, ordförande och grundare på Pangara.

Tjänsten lanserades i somras, några månader efter man tagit knappt 3 miljoner kronor i sin första kapitalrunda. Största investerare var då Claes Ruthberg, tidigare vd för it-konsulten Ework.

Nu tar Pangara (NTL) in drygt 11 miljoner kronor i en andra runda för att marknadsföra sig internationellt.

”Hittills har vi funnits främst i Sverige. Nu ska vi expandera i norra Europa”, förklarar Christopher Beselin.

Foto:
Christopher Beselin, ordförande och grundare på Pangara.

Läs mer: Här är de hetaste trenderna och bolagen i Sveriges växande delningsekonomi

Största investerare i denna kapitalrunda är Acacia (NTL), ett familjeföretag med it-legenden Christer Jacobsson som ordförande och hans son Per Jacobsson som vd och grundare.

Christer Jacobsson är främst känd som grundare av it-konsulterna Enator och Connecta. Han har även kallats för en av Sveriges första it-miljardärer. Acacia har tidigare gjort större investeringar i nio bolag, bland annat spelbolaget Stillfront, samt internet-tv bolagen Dreampark och Accedo. Man har även gjort mindre investeringar i sju bolag, bland annat Mathem och Babyshop.

”Bristen på kompetenta och högkvalitativa utvecklare blir mer och mer kritisk för många företag. Pangara har med sin unika kvalitetsprocess lyckats attrahera topptalangerna inom mjukvarutveckling och säkerställer därmed en hög kvalité i leverans mot kund. Bolaget har en stark och erfaren ledning och vi är övertygade om att Pangara kommer lyckas väl och bli en global och konkurrenskraftig aktör”, säger Per Jacobsson.

Näst största investerare är Jan Petterson, tidigare ordförande för Ework.Foto:
Två av Pangaras medarbetare i Vietnam.

Christopher Beselin betonar att Pangara avser att expandera geografiskt även när det gäller upptagningsområdet.

”I länder i Asien finns det fantastisk it-talang som är underskattade av många bolag i Europa. Vi hjälper dem att komma i kontakt med internationella arbetsgivare där de kan nå sin fulla potential. Vi har börjat i Vietnam, men tittar redan på andra geografier”, säger han.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en öppen användargenererad databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen. Är du med i NTL? Sök på ditt bolagsnamn och håll din profil levande.Foto:

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera