Hoppa till innehållet

Energimyndigheten startar cleantech-hubb i Silicon Valley

Energimyndigheten är den största långivaren till svenska cleantech-bolag. Nu startar myndigheten tre internationella hubbar för att få ut idéerna globalt.

Vice statministern Isabella Lövin inviger Energimyndighetens hubb i San Francisco tillsammans med tre av bolagen, Pernilla Wihlborg från Climeon (från vänster på bilden), Liselott Johansson från Greater Than och Giovanni Fili från Exeger, som har blivit uttagna att använda hubben för att nå ut med sina verksamheter i USA. Christopher Waldén (längst till höger) från Energimyndigheten är en av initiativtagarna till programmet. Foto: Andreas Stubelius
Vice statministern Isabella Lövin inviger Energimyndighetens hubb i San Francisco tillsammans med tre av bolagen, Pernilla Wihlborg från Climeon (från vänster på bilden), Liselott Johansson från Greater Than och Giovanni Fili från Exeger, som har blivit uttagna att använda hubben för att nå ut med sina verksamheter i USA. Christopher Waldén (längst till höger) från Energimyndigheten är en av initiativtagarna till programmet. Foto: Andreas Stubelius

Hela 635 miljoner kronor har Energimyndigheten stoppat in i svenska cleantech-bolag under de senaste åren. I dag har man 84 bolag i sin portfölj, varav 71 fortfarande är verksamma.

”Vi jobbar nästan som ett VC-bolag, men finanserar med lån och bidrag”, säger Andreas Stubelius, med titeln portföljutvecklare på affärsutvecklingsavdelningen, som är en del av Energimyndigheten.

Han befinner sig just nu i San Francisco tillsammans med kollegan Christopher Waldén. De är initiativtagare till Energimyndighetens nya cleantech-hubbar, varav en av dem invigdes i San Francisco i veckan. De andra två är i Shanghai och London.

”Klimatministern och vice statsministern Isabella Lövin klippte banden för hubben i San Francisco och pratade om vilken påverkan de här innovationerna kan ha på miljön”, säger Andreas Stubelius.

Läs också: 10 bolag som vill göra världen bättre – och visa svarta siffror

Energimyndighetens mål är att gynna långsiktigt hållbara energisystem. För att ta reda på vilken inverkan de 71 bolagen i portföljen skulle kunna ha på miljön har man har låtit Världsnaturfonden undersöka saken.

”Innovationerna i portföljen kan spara 750 miljoner koldioxidekvivalenter, vilket är 14 gånger mer än vad Sverige släpper ut årligen”, säger Andreas Stubelius.

Men för att det ska ske måste bolagen ta sig utanför Sverige. Därför har Energimyndigheten identifierat fyra huvudmarknader, vilka är Kina, USA, Storbritannien och Tyskland, och startat hubbar där.

Programmet kommer att köras som ett testprojekt i två år.

”Nio bolag har blivit uttagna till hubbarna och har fått en individuell plan. Programmet kommer att köras som ett testprojekt i två år och sedan är tanken att de ska examineras”, säger Andreas Stubelius.

Tre av de nio bolagen, Exeger, Climeon (NTL) och Greater Than (NTL), var med på invigningen av hubben i San Francisco i veckan. Den ska drivas tillsammans med Energimyndighetens systermyndighet Business Sweden, som har ett kontor i centrala stan.

Programmet får bolagen bekosta själva och de som är uttagna har gemensamt att de har kommit lite längre i sin utveckling.

”Jag tycker det är kul att Energimyndigheten vågar göra en sån här satsning”, säger Andreas Stubelius.

Läs också: Tesla-svensken som miljardsatsar på stor batterifabrik

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera