Epidemic Sound, som köper musik och licenserar den vidare till tv- och Youtube-produktioner, såg sin försäljning stiga med 70 procent i fjol till 54 miljoner kronor.
I år ska det gå ännu bättre, med en tillväxt på omkring 100 procent, enligt vd:n Oscar Höglund.
”Det vi tycker är bra är att vi lyckas öka tillväxten”‚ säger han till Di Digital.
Dessutom tog sig Epidemic Sound nästan till lönsamhet. Efter att ha gått knappt 10 miljoner kronor back 2015 landade förlusten i fjol på drygt 250 000 kronor.
Musikbolaget fick i våras in speljätten Paradox Interactives vd Fredrik Wester som delägare. Nu går han, tillsammans med bland annat Creandum, in med ytterligare 10 miljoner kronor i bolaget.
För ett riskkapitalbolag i Creandums storlek är det en förhållandevis liten finansieringsrunda.
Varför tar ni inte in mer kapital?
”Snabbare än så här kan vi inte växa just nu. Vi tar in pengar för att kunna vara så aggressiva det bara går. För tillfället behöver vi inte mer än så.”
Oscar Höglund utesluter dock inte ytterligare kapitaltillskott framöver.
”Nu har vi tagit in 20 miljoner på relativt kort tid. Vi vill inte ta in ännu mer pengar nu. Men ser vi en exceptionell utveckling inom något område kommer vi att vilja gasa ännu mer där.”
I våras berättade Epidemic Sound för Di Digital att bolaget hade över hundratusen kunder, allt ifrån stora tv-kanaler till bensinmackar och shoppingcenter till företag som gör rörlig bild till individuella Youtubers som använder musik i sina klipp.
”Om du tittar på tv i Sverige under en kväll kommer du höra vår musik i varenda tv-kanal. Så ser det ut i de flesta europeiska länderna. På Facebook och Youtube är vi nog den största leverantören av musik till rörlig bild", sade Oscar Höglund.
I musikkatalogen finns omkring 30 000 verk i 180 olika genrer och Epidemic Sound har samtliga ekonomiska rättigheter till dessa efter att ha betalat en engångssumma till de frilanskompositörer som är knutna till bolaget. I år räknar de med att betala ut 20 miljoner kronor till upphovspersoner.
Grundarteamet till Epidemic Sound har en gedigen erfarenhet inom musik, media och riskkapital.
Peer Åström och David Stenmarck är musikproducenter och har bland annat skrivit musik för Madonna respektive Celine Dion. Jan Zachrisson har medgrundat TV4 och Zodiak Television. Oscar Höglund har jobbat på Boston Consulting Group och Zodiak Television. Hjalmar Winbladh har grundat bland annat Wrapp och Rebtel och är nu partner på EQT Ventures.