Sveriges caféer, restauranger och hotell är mitt uppe i en musikalisk omställning. Från ena hållet kommer företaget Soundtrack Your Brand, som säljer tjänster som bygger på Spotifys musikkatalog. Från andra hållet kommer bolaget Epidemic Sound som själva äger sin musik som ofta är olika typer av stämningsmusik.
Svenska Epidemic Sound säljer främst till tv-bolag och onlineproducenter men har sedan ett och ett halvt år tillbaka en lösning för butiker och restauranger vilket gör dem till direkta konkurrenter med svenska Soundtrack Your Brand.
Läs mer: Soundtrack Your Brand checkar in på hotell
“Ja, vi konkurrerar men med olika modeller. Den stora skillnaden är att vi tar bort mellanhänder som STIM och SAMI”, säger David Stenmarck, medgrundare och chef för lösningen In-Store Radio på Epidemic Sound.
Epidemic Sound har i dagarna tecknat ett ramavtal med den svenska besöksnäringens branschorganisation Visita som nu marknadsför deras tjänst mot sina medlemmar.
“Vi har ett avtal med Soundtrack Your brand sen tidigare så nu har vi avtal med båda de bästa. I vissa fall vill man ha stämningsmusik snarare än listmusik och där kan man komma mycket billigare undan tack vare att Epidemic Sound skär bort mellanhänder”, säger Clemens Wantschura, CIO på Visita.
Vi ser en oerhörd potential, det är därför vi satsar på produkten.
Epidemic Sound tog i fjol in 40 Mkr i finansiering från riskkapitalbolaget Creandum. Planen är att i år fördubbla bolagets omsättning till cirka 50 Mkr. In-Store Radio är ett av bolagets tydliga tillväxtområden.
“Vi ser en oerhörd potential, det är därför vi satsar på produkten. Vi har över 5000 restauranger, butiker och hotell anslutna globalt. Den största utmaningen nu är att nå ut till alla potentiella kunder och verkligen rulla ut internationellt”, säger David Stenmarck.
Sverige har därmed två snabbväxande bolag inriktade på att sälja musiklicenser som båda siktar på världsmarknaden. Frågan är om det blir listmusiken eller stämningsmusiken som tar den största delen av kakan.