Hoppa till innehållet

EQT Ventures rekryterar Wrapp-grundare för ny miljardfond

Aurore Belfrage, affärsängel och medgrundare till det omtalade startupbolaget Wrapp, rekryteras till EQT Ventures, kan Di Digital avslöja. Bolaget förväntas inom kort lansera en ny miljardfond för techbolag.

Wrapp-grundaren Aurore Belfrage ansluter till EQT Ventures.
Wrapp-grundaren Aurore Belfrage ansluter till EQT Ventures.

Aurore Belfrage är det senaste tillskottet till laguppställningen på EQT Ventures, som är ett nytt initiativ från det svenska riskkapitalbolaget EQT. Inom kort väntas bolaget offentliggöra en ny miljardfond för investeringar i unga, snabbväxande teknik- och internetbolag.

I början av året rekryterades även Rebtel-grundaren Hjalmar Winbladh, Uber-chefen Kees Koolen och Lars Jörnow, tidigare mobilchef på speljätten King, till den nya satsningen.

”Jag kan bekräfta att jag har gått med i teamet. Jag har arbetat med Hjalmar Winbladh tidigare så det känns jättebra”, säger Aurore Belfrage.

Aurore Belfrage var med och grundade presentkortsbolaget Wrapp år 2011, tillsammans med bland andra Hjalmar Winbladh. De senaste åren har hon varit aktiv på startup-scenen i framförallt Mellanöstern, bland annat som affärsängel. Hon har även varit verksam som mentor på startuphubben SUP46 i Stockholm.

Wrapp var ett mycket omtalat bolag vid lanseringen, delvis på grund av det namnkunniga grundarteamet, men lyckades aldrig få fart på affären. Nyligen styrde bolaget om verksamheten mot att koppla sina erbjudanden till betalkort, med storbanken Nordea som första partner. Sedan dess har både Klarna och H&M gått in som nya delägare i bolaget.    

Exakt vad Aurore Belfrage får för roll på EQT Ventures är inte klart. Själv avböjer hon att kommentera saken ytterligare. 

 Läs även: Superinvesteraren om EQT:s nya techsatsning

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera