Att nosa upp hittills okända succéer är inget nytt för Andreas Thorstensson. Han ägnade sig åt det redan 2009. Men då handlade det inte om lovande digitala bolag, utan om virala nyheter på nätet.
”Jag har alltid varit extremt intresserad av att hitta saker tidigt. 2009 när Twitter släppte sitt realtids-API byggde jag en prototyp som kunde hitta vilka nyheter som skulle bli virala. Vi låg timmar, ibland dagar, före alla stora nyhetssajter”, säger Andreas Thorstensson, i dag partner på EQT Ventures.
Riskkapitalbolaget vill skilja sig från sina konkurrenter genom att rekrytera entreprenörer som investerare i bolaget. Andreas Thorstensson har till exempel varit med och grundat låneförmedlaren Toborrow och e-sportsbolaget SK Gaming.
Pengarna i EQT Ventures nyligen stängda fond, vars fundament Di Digital avslöjade redan i april, ska allokeras med hjälp av verktyget Motherbrain.
”Vi har en databas med över en halv miljon bolag som vi uppdaterar i realtid med ny information. Sen har vi ett analysverktyg som heter Radar som genom olika statistiska modeller och maskininlärning kan ge oss signaler om vilka bolag vi ska kolla mer på”, säger Andreas Thorstensson.
Hur bra fungerar det?
”Förvånansvärt bra. Vi har kört modell med historisk data i olika tidsserier. De flesta av dagens miljardbolag identifierar vi innan de rest sina första pengar eller efter den första finansieringsrundan. Och då har vi egentligen bara börjat.”
Hur många fler bolag kan ni hålla koll på med Motherbrain?
”Det är extremt många fler, kanske 100 gånger så många. Vi kan också bygga på funktioner som att bolag kan söka funding via vår sajt. Då får vi in dem i processen och analyserar bolaget omedelbart. Problemet är att det riskerar att bli mycket brus så man måste hitta rätt nivå.”
Kees Koolen, Lars Jörnow och Hjalmar Winbladh, partners på EQT Ventures.
Läs mer: 5,3 miljarder i EQT:s rekordfond
Läs mer: Hjalmar Winbladh: ”Vi kan skriva riktigt stora checkar”
Att riskkapitalbolagen blir mer och mer datadrivna är en trend i USA där till exempel Sequoia arbetar med ett liknande program som Radar. Genom nedladdningsstatistik från App Store, webbtrafik och händelser på sociala medier går det att få signaler om vilka bolag som är på väg att ta fart.
”Jag är förvånad över hur analog den här branschen har varit tidigare. Alla ska investera i innovativa bolag men har inte lyckats förnya sig själva”, säger Andreas Thorstensson.
Det betyder dock inte att hela investeringsprocessen går att automatisera, säger han. Maskiner är inte nödvändigtvis människokännare.
”En stor del av beslutet är att träffa personerna bakom ett bolag. Det är de som i slutändan kommer avgöra om det blir en succé eller inte. Grundarna och människorna de har rekryterat är extremt viktiga i beslutet.”
Vissa delar av Motherbrain kommer sannolikt att göras tillgängliga utanför EQT Ventures. Till exempel så planerar man att lansera Together, ett verktyg för att koppla samman ängelinvesterare med bolag i tidiga faser som söker kapital. Men det kraftfullaste analysverktyget, Radar, stannar än så länge inom bolaget.
”Om man jämför med de verktyg som finns på marknaden i dag så tycker vi att vår produkt är bättre. Visst skulle det till exempel vara möjligt att skicka vidare information till en konsumenttjänst. Men vi planerar inte att dela Radar.”