Hoppa till innehållet

Eric Saades startup vill få dig att satsa pengar i datorspel

I skuggan av de stora e-sporttävlingarna har ett litet svenskt doldisbolag skapat en marknad där spelfantaster kan tävla om pengar. I Gumblers ägarkrets finns Ruzzle-skaparna Mag Interactive och popstjärnan Eric Saade.

Gumbler e-sporttävlingar i mobilspelet Mad Skills Motocross 2.
Gumbler e-sporttävlingar i mobilspelet Mad Skills Motocross 2.Foto: Jessica Gow/TT

”Vi växer med 100 procent per månad”, säger Patrik Nybladh, vd och grundare av Gumbler.

Bolaget startades för drygt tre år sedan och har utvecklat en e-sportplattform som låter spelare tävla om pengar.

Hittills har Gumbler samarbetat med utvecklarna av det svenska motorcykelspelet Mad Skills Motocross 2 och omsätter enligt Patrik Nybladh i dag ”miljonbelopp på månadsbasis”.

”Toppspelarna vinner i dag över 25 000 kronor i veckan på att spela mobilspel och tävlingarna är globala. Vinstrekordet för en spelare på sju dagar är över 40 000 kronor”, säger Patrik Nybladh.

Spelarna erbjuds att tävla i allt ifrån snabba minitävlingar med fyra spelare till dags- och veckotävlingar med upp till 20 000 deltagare. 

Alla deltagare spelar med samma förutsättningar och man tävlar mot spelare på motsvarande skicklighetsnivå utifrån ett rankningssystem.

”Ju högre rankning en spelare har, desto större priser kan han eller hon vinna. Spelarna måste vara 18 år för att delta. Vinstutbetalningarna skickas direkt till spelarens Visa eller Mastercard”, säger Patrik Nybladh.

Han leder bolaget tillsammans med brodern Fredrik Benedict Nybladh och Simon Sundén, som tidigare varit e-sportansvarig på MTGx. 

Gumbler har hittills tagit in 20 Mkr, varav cirka 10 Mkr med hjälp av Stockholm Corporate Finance för ett år sedan. Störst post, en dryg tredjedel av aktierna, sitter bröderna Nybladh på följt av Transferator. 

”Vi investerade i Gumbler för att vi såg att affärsmodellen var global, viral och extremt skalbar på intäktssidan utan att kostnadsmassan tillnärmelsevis ökar i samma takt”, säger Fredrik Vojbacke vd för Transferator.

I ägarkretsen finns även Daniel Hasselberg och Johan Persson, grundare av Mag Interactive, som ligger bakom spelsuccéer som Ruzzle, samt artisten Eric Saade. Den senare är nära vän med Fredrik Benedict Nybladh.


En av investerarna i Gumbler är popstjärnan Eric Saade. Foto: Jessica Gow/TT

 Gumblers affärsidé är att e-sportplattformen kan fogas till vilket spel som helst. Man lägger enkelt uttryckt till en knapp ”spela om pengar” till befintligt spel.

Spelen måste vara skicklighetsbaserade för att särskilja sig från turspel som casinospel och pokerspel.

För att undvika att klassas som ett vadslagningsbolag har Gumbler använt en annorlunda bevisföring.

”Vi ansökte om tillstånd på Malta och fick besked att ingen licens finns att få eftersom vår lösning rör skicklighetsbaserade spel om pengar. Vi är alltså inte ett vadslagningsbolag.”

Apple har godkänt deras plattform vilket gör det möjligt att applicera den på mobilspel globalt, enligt Patrik Nybladh.

E-sportspel om pengar är inte nytt. Det finns en handfull bolag som har liknande affärsidé, exempelvis KTH-bolaget Challengermode, som har en rad namnkunniga investerare i ryggen. Göteborgsbaserade Battleriff är en annan konkurrent som startades 2014. I USA finns Vulcun och Alphadraft som är inne på samma spår.

Läs även: Battleriff, som poker fast för e-sport, tar in över 8 miljoner

Men Gumbler ser ut att ha kommit längst och har alltså redan kunnat bekräfta sin affärsmodell.

”Snittförtjänsten per betalande spelare och vecka ligger i dag på strax över 80 kronor per spelare och vecka. Den senaste månaden har över 40 000 spelare deltagit i e-sporttävlingarna i Mad Skills Motocross 2”, säger Patrik Nybladh som tidigare var med och grundade lägenhetsbyte.se som han sålde sin del i för några år sedan.

Gumbler sponsrar även vissa tävlingar med prissummor som varierar från 45 kronor till 5 000 kronor per tävling. Vinnarna i varje tävling delar på pengarna.

Vi kommer att expandera till de största pc-spelen i världen

 

Spelarna får prova på att delta i utvalda tävlingar utan kostnad. Den som önskar förbättra sitt resultat betalar en liten insats per omspel, exempelvis 2 kronor. Intäkterna från dessa omspel delar Gumbler med spelutvecklaren.

”Fördelningen beror på vilka avtal vi träffar med utvecklaren”, säger Patrik Nybladh.

Nästa steg för Gumbler är att lansera plattformen för pc-spel. Ett arbete som pågår som bäst på kontoret vid Norra Bantorget i Stockholm.

”Det finns ingen begränsning på hur många spel vi kan lägga till. Vi kommer att expandera till de största pc-spelen i världen, bland annat Counter-Strike Globl offensive, Dota 2 och League of Legends”, säger Patrik Nybladh.

Att växla upp bolaget som i dag har tolv anställda kräver dock nytt kapital.

”Vi har en del diskussioner i gång med investerare. Det rör sig om betydligt mer än de 20 miljoner kronor vi hittills tagit in”, säger Patrik Nybladh.


Fakta: Gumbler

Grundare: Patrik Nybladh, Fredrik Benedict Nybladh, Tobias Tönsfeldt och Johan Persson.

Anställda: 12 personer.

Ägare: Bröderna Patrik Nybladh och Fredrik Benedict Nybladh 35,6 procent, Transferator 19,5 procent och  grundarna av Mag Interactive 9,7 procent. Övriga större ägare är Saade Tunes (Eric Saade) 7,4 procent samt Peter Eriksén 7,4 procent. Övriga ägare 20,4 procent.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera