Hoppa till innehållet

Ericsson om Iphone: ”En riktig skittelefon”

Det har nu gått tio år sedan Apples första Iphone introducerades. På telekomjätten Ericsson dömdes den nya telefonen ut direkt.

Åse Lindskog, Ericssons dåvarande informationschef. Bild från 2008. Foto: Claes-Göran Flinck.
Åse Lindskog, Ericssons dåvarande informationschef. Bild från 2008. Foto: Claes-Göran Flinck.

År 2007 jobbade telekomjätten Ericsson stenhårt för att bana väg för det ”mobila internet”. Ändå var man blind för den revolution som Apples nya smartphone skulle skapa.

”Man kom fram till att den där telefonen uppfyller inga tekniska specifikationer överhuvudtaget så det man skickade ut i organisationen var att den behöver man inte vara orolig för”, säger Åse Lindskog, som då var presschef på Ericsson.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Det någon sade i ledningen var att det var en riktig skittelefon

På den tiden tillverkade Ericsson själva mobiltelefoner genom det delägda dotterbolaget Sony Ericsson. Men när de fick se en prototyp av Apples mästerverk var domen inte nådig. 

”Det någon sade i ledningen var att det var en riktig skittelefon.”

2007 sålde Sony Ericsson strax över 100 miljoner mobiler och hade 8,8 procent av världsmarknaden. Åse Lindskog har berättat om den tiden i en bok. Hon beskriver det som att ingenjörerna hade mycket att säga till om.

2012 sålde Ericsson sin andel av det gemensamma bolaget till Sony. 

Läs mer: Så gick det till när Steve Jobs presenterade IphonenFoto: Paul Sakuma Apples grundare Steve Jobs.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera