Hoppa till innehållet

Ericsson ska göra Scanias lastbilar smartare

På mobilmässan i Barcelona presenterades under måndagsmorgonen ett samarbete mellan Ericsson och Scania kring uppkopplade lastbilar.

Ericsson och Scania ska samarbeta kring uppkopplade lastbilar.
Ericsson och Scania ska samarbeta kring uppkopplade lastbilar.Foto: TT

Samarbetet omfattar en teknisk plattform som kopplar ihop åkerier, förare och kunder och som ska effektivisera transportsektorn. Bakgrunden är bland annat den stora ineffektivitet som finns inom transportbranschen i dag där långtradarna i snitt går tomma 40 procent av körtiden.

"Det handlar om att samla på sig väldigt mycket data och information och sedan använda den på ett smart sätt för att göra våra kunders verksamhet mer lönsam och mer effektiv och skapa nya affärsmodeller", säger Scania vd Henrik Henriksson till TT.

Just bristen på lönsamhet är ett stort problem för transportbranschen, som enligt Henrikssons beskrivning "bara tjänar pengar de sju sista dagarna på året".

"Det är en väldigt tuff bransch, inte minst på grund av att etableringshindren är väldigt låga. Vem som helst som har körtkort kan låna pengar och starta ett transportföretag."

I förlängningen handlar det också om självkörande lastbilar som Scania tillsammans med Ericsson snart ska testa i Singapore.

"5G är mycket bredare än bara ett nätverk, 5G öppnar för nya affärsmodeller och partnerskap och vårt samarbete med Scania är ett bra exempel på det", säger Börje Ekholm.

Han hänvisade under sitt framträdande till en ny undersökning som slår fast att den nya 5G-tekniken med alla inblandade företag och branscher kommer att omsätta 1,2 biljoner dollar om tio år.

Ericsson har fram till i dag undertecknat kontrakt om cirka 30 testnät med 5G runt om i världen med start nästa år. Telia och Ericsson kommer att bygga sådana nät i Stockholm och Tallinn.

Läs även: Telia köper Umeå-bolag – satsar på uppkopplad kollektivtrafik

TT / Di Digital

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera