Hoppa till innehållet

Ericsson i partnerskap med Amazon

Cisco-samarbetet börjar redan bära frukt. På måndagen lanserade Ericsson ytterligare ett partnerskap med en amerikansk teknikjätte – Amazon.
”Det är en enorm skillnad mot 2010 då jag kom in som vd”, säger vd Hans Vestberg angående telekomjättens växande skara av partner.

NÖJD. Ericssons vd Hans Vestberg lanserade på mobilmässan i Barcelona ännu en ny partner, teknikjätten Amazon.
NÖJD. Ericssons vd Hans Vestberg lanserade på mobilmässan i Barcelona ännu en ny partner, teknikjätten Amazon.Foto: Chris Ratcliffe

Det är en nöjd vd som konstaterar att Ericsson har cirka 50 olika partner på plats på mobilmässan i Barcelona.

En av de absolut viktigaste är amerikanska Cisco. Det strategiska samarbete som inleddes i november väntas resultera i intäkter på minst 1 miljard dollar vardera från och med 2018.

”Det är väldigt bra drag i det här samarbetet”, säger Hans Vestberg.

Vi tror på 28 miljarder uppkopplade enheter år 2021.

Sedan samarbetet inleddes har det tagits cirka 200 kundkontakter.

”Vi har vunnit kontrakt över hela världen”, säger Ciscos strategichef Hilton Romanski.

Bolagens första gemensamma produkt är Ericsson Dynamic Service Manager som gör att teleoperatörerna kan konfigurera och övervaka sina nät i realtid. Produkten ska nå marknaden under andra halvan av 2016.

”Det här är ett exempel där vi kombinerar båda företagens forskning och utveckling”, säger Ericssons strategichef Rima Qureshi.

Cisco uppger att bolaget ska samarbeta med Ericsson och Intel för att utveckla det som väntas bli mobilindustrins första 5g-router.

Ericssonchefen Hans Vestberg påminde strategicheferna om löftet om minst en 1 miljard dollar i ökad försäljning från och med 2018.

”Vi känner oss säkra på att nå dit”, säger Rima Qureshi.

På måndagen presenterade Ericsson även ett samarbete med Amazon Web Services om molntjänster samt ett strategiskt partnerskap med Quanta kring lösningar för datacenter.

Tillsammans med Amazon ska Ericsson hjälpa teleoperatörer att bygga upp kompetens kring molnet och sakernas internet. Den första kunden är australiensiska Telestra, med vilka Ericsson ska driva ett innovationscenter med fokus på molnet.

Sakernas internet och 5g är två stora fokusområden för Ericsson i Barcelona. När det gäller 5g återkommer Ericssons vd till hur viktigt det är med samarbeten.

”Vi har sett en dramatisk skillnad i intresse de senaste tolv månaderna”, säger han.

”Vi kan inte göra det här själva och därför jobbar vi nu med 20 olika teleoperatörer. Vi är självsäkra kring att vi kommer att leda utvecklingen precis som vi gjort med 2g, 3g och 4g.”

Kommersiella 5g-nät väntas vara på plats 2020 men redan nu jobbar operatörer med att erbjuda 5g-liknande tjänster de närmaste åren.

Hur intäkterna från 5g kommer att se ut är dock för tidigt att svara på, enligt Hans Vestberg.

”En sak som ändras är att hårdvaran kommer ned i storlek vilket gör att det handlar mer om mjukvara.”

I dag består två tredjedelar av Ericssons intäkter av mjukvara och tjänster, vilket kan jämföras med för ett år sedan då hårdvara fortfarande utgjorde majoriteten. Ett stort användningsområde för 5g väntas bli just sakernas internet, som uppkopplade bilar, vitvaror eller kläder.

”Vi tror på 28 miljarder uppkopplade enheter år 2021. Vi har fortfarande en vision om 50 miljarder enheter men det dröjer några år efter det.”

För att visa att utvecklingen påverkar alla branscher flankerades Hans Vestberg under sin presentation i Barcelona av en industrirobot från ABB. Att man inte fick den att fungera trots upprepade försök visade dock att det fortfarande finns en del kvar att lära.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera