Hoppa till innehållet

”Ett styrkebesked för svensk tech och Linköping”

Microsoft köper det Linköpingsbaserade 3D-bolaget Donya Labs för en okänd summa. Ägarna SEB Ventures och Almi Invest uppges dock vara mer än nöjda med affären.

David Sonnek, chef för SEB Venture Capital.
David Sonnek, chef för SEB Venture Capital.Bild: Amanda Lindgren

På tisdagskvällen kom bomben: Microsoft köper svenska 3D-bolaget Donya Labs, med bas i Linköping, för en okänd summa.

SEB:s riskkapitalgren, SEB Venture Capital, klev in som största ägare i Donya Labs 2013 i samband med bolagets a-runda.

”Det är jättespännande och känns väldigt kul”, säger David Sonnek, chef för SEB Venture Capital, om Microsoft-köpet.

Läs mer: Microsoft köper Linköpingsbolaget Donya Labs

Donya Labs har utvecklat 3D-programvaran Simplygon som används i dataspel. I Microsoft fick både grundarna och ägarna det som de letat efter: en stor aktör som kan skala upp bolagets affär.

”Microsoft är rätt partner för det. Jag tror också att det är det här som grundarna såg framför sig”, säger David Sonnek.

Han passar också på att hylla Linköping, där Donya Labs har sin verksamhet.

”Jag tycker att det här är ett styrkebesked för svensk tech men också för Linköping som producerar bolag efter bolag som vi tycker är spännande att titta på”, säger David Sonnek.

Läs mer: Google köper startup i Umeå

Donya Labs andra externa storägare, Almi Invest, klev in som såddinvesterare redan 2008 och är även de belagda med munkavle när det kommer til köpeskillingen. Själva beskriver de dock affären som en av sina bästa någonsin.

”Det är klart att vi är väldigt nöjda”, säger Fredrik Malmström, investment manager på Almi Invest.

”Microsoft var en av de som vi hade förväntat oss skulle vara intresserade. Vi såg hela tiden en av de stora, som Microsoft, Google och Apple, som potentiella köpare i vår långsiktiga plan”, fortsätter han.

Han påpekar att Microsoft lovat att ha kvar verksamheten i Linköping.

”Det är positivt för Linköping att verksamheten byggs vidare där. Förhoppningsvis kan det skapas ett centrum i Linköping med kompetenta människor inom 3D-optimering”, säger Fredrik Malmström.

Läs mer: Sju skäl att hålla koll på Linköpings startup-sektor

Sajten Breakit har publicerat listan över ägare i Donya Labs, med hänvisning till ägartjänsten Vembi. Utöver SEB Ventures och Almi Invest har bolaget fram till nu ägts av grundarna och affärsängeln Johan Melefors.

De får dela på Microsofts miljoner

SEB – 22 procent

Koshi Hamedi (medgrundare) – 19 procent

Ulrik Lindahl (medgrundare) – 14 procent

Johan Melefors (affärsängel) – 11 procent

Almi invest – 9 procent

Magnus Wennerholm (tidigare vd) – 9 procent

Martin Ekdal (medgrundare) – 6 procent

Matthew Connors (vd) – 2 procent


Mer om affären i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/microsoftkopersimplygon-amraijatterundaochai-krigiusa

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera