EU-kommissionens sju år långa utredning utmynnade på tisdagen i en dom och kraftiga böter för Google.
Rekordböterna, motsvarande 23,6 miljarder svenska kronor, är betydligt högre än väntat. Summan överstiger kraftigt det tidigare rekordet på 1,06 miljarder euro som Intel dömdes att betala 2009.
Det som Google har gjort är olagligt.
”Googles strategi för sin handelstjänst har inte bara handlat om att nå kunder genom att erbjuda bättre produkter än rivalerna. I stället har Google missbrukat sin marknadsställning som sökmotor”, skriver EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager i ett pressmeddelande.
Googles praxis har kraftigt ökat trafiken till internetjättens samarbetspartners.
Sedan Google inledde sin regelvidriga verksamhet har trafiken för Googles tjänst ökat 45 gånger i Storbritannien, 35 gånger i Tyskland, 19 gånger i Frankrike, 29 gånger i Nederländerna, 17 gånger i SPanien och 14 gånger i Italien.
Konkurrenternas trafik har minskat avsevärt. Kommissionens undersökning fann exempel på nedgångar mellan 80 och 92 procent i Storbritannien, Tyskland och Frankrike.
”Det som Google har gjort är olagligt under EU:s antitrustregler. Det har förhindrat andra företag möjligheten att konkurrera och skapa nytt. Och viktigast av allt: det har förhindrat europeiska konsumenter från att kunna välja fritt”, säger Vestager.
Läs mer: EU slår Facebook på fingrarna – riskerar miljardböter
Google kan komma att överklaga domen, uppger bolaget för Di Digital.
”Med all respekt håller vi inte med om de slutsatser som har meddelats i dag”, skriver Farshad Shadloo, bolagets talesperson i Norden, i ett uttalande.
”När du shoppar på nätet vill du hitta produkterna du letar efter snabbt och enkelt. Och annonsörer vill marknadsföra samma produkter. Därför visar Google shoppingreklam som sammanför våra användare med tusentals annonsörer, stora som små, på sätt som är användbara för båda parter”, tillägger han.
Läs mer: Google avfärdar EU:s anklagelser
Bötesbeloppet tar hänsyn till varaktigheten av konkurrensbrottet och skadan som har uppkommit under tiden. EU-kommissionen ger nu företaget 90 dagar på sig att avsluta "sitt uppförande". Annars tillkommer böter på upp till 5 procent av den dagliga världsomsättningen för Googles moderbolag, Alphabet.
När Intel bötfälldes 2009 gick pengarna in i EU:s centrala budget och minskade alltså medlemsländernas bidrag till budgeten med motsvarande belopp. Samma regler gäller fortfarande. EU kan alltså vänta sig ett budgettillskott på 24 miljarder kronor om Google betalar i tid.
Produkten som domen handlar om, Google Shopping, (tidigare kallat Froogle och Google Product Search) tillåter kunder att jämföra varor och priser på nätet, och hitta fördelaktiga erbjudanden, inklusive på Amazon och eBay.
Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital, tror att anledningen till Googles satsning på Google Shopping har att göra med att Google har förlorat mycket trafik i USA till Amazons app, vilket betyder att många konsumenter inte längre går via Google.
”Genom att försöka skapa en bättre söktjänst än Amazon, vill de komma närmare konsumenten utan att förstöra sin relation till sina kunder – e-handlarna. För våra bolag skapar Google Shopping inga problem på kort sikt”, säger Staffan Mörndal till Di Digital.
Enligt honom har så gott som all försäljning av vissa varugrupper i Europa förflyttas från reklam i sökmotorn till Google Shopping. I vissa fall står nu Google shopping för närmare 80 procent i jämförelse med Adwords 20 procent. Förändringen har skett väldigt snabbt och Google Shopping växer fortfarande starkt, enligt Staffan Mörndal.
”Jag är lite förvånad över domen eftersom alla har samma möjlighet att synas inom Google Shopping. Det skulle inte förvåna mig om den här domen också har en politisk aspekt”, säger Staffan Mörndal.
Förutom tisdagens beslut är Google inblandat i två separata konkurrensärenden, där kommissionen redan har dragit den preliminära slutsatsen att Google har missbrukat sin dominerande marknadsställning.
Det ena fallet gäller Androids operativsystem, där kommissionen anser att Google har hämmat valmöjligheter och innovation i en mängd mobilappar och tjänster.
Det andra fallet gäller AdSense, där kommissionen anser att Google har minskat valmöjligheterna genom att hindra tredje parts webbsajter från att visa sökannonser från Googles konkurrenter.
Det var även under Margrethe Vestagers ledning som Apple i fjol dömdes att återbetala 13 miljarder euro i skatter på Irland.
TT/Direkt/Di Digital
Mer om EU:s miljardkrav på Google i senaste Digitalpodden:
https://embed.acast.com/digitalpodden/eu-smiljardkravpagoogle-kinneviksnyavdochsexskandalibinarycapital
Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes.
Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.
Missa inget viktigt från Di Digital anmäl dig till vårt nyhetsbrev: