Hoppa till innehållet

Facebook handplockar hans spelstudio

MAG Interactive ser ut att dra en vinstlott när Facebook släpper en ny plattform för nätspel kallad Instant Games. ”Vi ser stor potential i den här nya kanalen att nå stora volymer av nya användare”, säger spelstudions vd Daniel Hasselberg.

Daniel Hasselbergs Mag Interactive är med när Facebook släpper Instant Games.
Daniel Hasselbergs Mag Interactive är med när Facebook släpper Instant Games.Bild: Jesper Frisk

Instant Games lanserades på tisdagskvällen i 32 länder. Totalt 17 spel finns med från start, varav ett från MAG Interactive, korsordsspelet Wordalot Express.

”Det ska bli spännande att se vad det här kan utvecklas till. För oss är det ett kvitto på att vi är viktig partner till Facebook, som vi jobbat nära länge”, säger spelbolagets vd och grundare Daniel Hasselberg.

Läs mer: Spray-veteran går in i svenskt AR-spel

Tjänsten Instant Games gör att Facebooks drygt 1 miljard dagliga användare, eller de som är uppkopplade till Facebook Messenger, kan spela spel direkt i respektive flöde utan att behöva starta en specifik app.

”Friktionen att testa nya spel blir därmed minimal eftersom man inte behöver installera spelet som man tycker verkar kul”, säger Daniel Hasselberg.

För MAG Interactive är det bingo eftersom bolagets affärsidé är spel riktade till en bred krets användare.

”Vi är väldigt glada över att vara bland de första som deltar i Instant Games-initiativet”, säger Johan Persson, produktchef på MAG Interactive.

Spelstudion har tidigare gjort succé med ordspelet Ruzzle, som laddats ned över 60 miljoner gånger sedan det släpptes för fyra år sedan. Ett annat framgångsspel de släppt, Wordbrain, har över 20 miljoner nedladdningar.

Läs mer: Ruzzle-skaparna dubblade omsättningen

”Även om det är svårt att säga vad Instant Games får för effekt för oss som bolag är det kul att vara med i framkant på utvecklingen”, säger Daniel Hasselberg.

MAG Interactive har drygt 50 anställda och kontor i Stockholm och Brighton. Bolaget omsatte det senaste räkenskapsåret 120 miljoner kronor med ett resultat på 43 Mkr.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera