Hoppa till innehållet

Facebook kopierar Snap – för fjärde gången

På tisdagskvällen rullade Facebook ut sin nya tjänst ”Stories”. Det är fjärde gången som den sociala mediejätten kopierar Snapchat.

Facebook lanserar ”stories” som är en kopia från Snaps tjänst.
Facebook lanserar ”stories” som är en kopia från Snaps tjänst.Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Facebooks nya tjänst ”stories” lanseras nu för alla användare. Tjänsten gör det möjligt att lägga upp en bild eller en video som försvinner efter 24 timmar och är en kopia av den som Snapchat bygger på.

Det är fjärde gången som Facebook kopierar Snap. Den sociala mediejätten har tidigare kopierat Snapchats stories till sina appar Instagram, Whatsapp och till Facebooks meddelandetjänst Messenger. Det här är tydligen ingenting som Facebook skäms över som även kallar tjänsten ”Stories”, precis som Snapchat-originalet.

Läs även: ”Därför gräver Snapchat sin egen grav” 

Beslutet att införa tjänsten på Facebook kom efter att bolaget såg att den blev en succé på Instagram. I augusti lanserades tjänsten där och hade i januari 150 miljoner dagliga användare, enligt Facebook.

Under tisdagen rasade Snaps aktie med 6,8 procent sedan Facebook lanserade tjänsten.

Men trots börsraset och kopiering tror vissa analytiker att Snap fortfarande har ett överläge. Bolaget har ett järngrepp om den yngre publiken som andra konkurrenter kommer ha svårt att locka över, säger analytikern Brian White till Bloomberg.

Läs även: Techjättarna utmanar hajpade augmented reality-bolaget 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera