Hoppa till innehållet

Facebook ökar vinsten

Facebook redovisar en kraftig ökning av vinsten och omsättningen för fjärde kvartalet. Resultatet var bättre än väntat och aktien steg i New York-börsens efterhandel.

Facebooks vd Mark Zuckerberg. Foto: AP
Facebooks vd Mark Zuckerberg. Foto: APBild: AP

Det sociala nätverket Facebooks aktie noterades några procent upp i den amerikanska efterhandeln sedan bolaget redovisat ett justerat resultat per aktie på 1:41 dollar för det fjärde kvartalet 2016. Analytikernas förväntningar var ett resultat på 1:31 dollar per aktie, enligt Bloomberg News snittprognos.

Antalet användare fortsätter att öka och enligt det sociala nätverket utnyttjade omkring 1,9 miljarder personer bolagets tjänster varje månad.

Facebooks omsättning ökade med drygt 50 procent i det fjärde kvartalet som avslutades den 31 december. Omsättningen för mobilannonseringen utgjorde 84 procent av den totala omsättningen, som uppgick till 8,6 miljarder dollar, jämfört med 80 procent samma period året innan.

Analytiker i genomsnitt hade räknat med en omsättning på 8,3 miljarder dollar. Nettovinsten steg till 3,6 miljarder dollar, eller 1,21 dollar per aktie, jämfört med 1,6 miljarder dollar motsvarande period året innan.

Läs mer: Facebook köper Snapchat-kopia

Inför bokslutet har det sociala nätverkets grundare och vd Mark Zuckerberg anslutit sig till en global protestvåg mot den nytillträdde presidenten Donald Trumps dekret, som förbjuder inresa till USA för medborgare i sju länder i Nordafrika och Mellanöstern.

"Som många av er är jag bekymrad över effekterna av de senaste dekreten som skrivits under av president Trump", skrev Zuckerberg på Facebook när beskedet kom.

Hans bolag var dock i hetluften även under valrörelsen i USA i fjol, som slutade med Donald Trumps oväntade valseger i november. Bland annat ska den påhittade nyheten ha spridits på Facebook inför valdagen om att påven skulle ha pekat ut Trump som den bästa kandidaten.

Läs mer: Nu kan tyskar börja rapportera falska Facebooknyheter

Frågan om fejkade nyheter på nätverk som Facebook och Twitter är fortfarande het. Den debatteras livligt i både Bryssel och Washington.

Facebook, fortfarande utestängt från jättemarknaden Kina, har sedan en tid börjat omvandlas från ett socialt nätverk där man främst byter kommentarer och bilder på solnedgångar, barn och husdjur till en primär nyhetskälla i stora delar av västvärlden.

Läs mer: Facebook rekryterar ”nyhetschef”

Den nya affärsmodellen har slagit igenom rejält i bolagets intäktsflöde. Och ägarna jublar. Under årets första fyra veckor har Facebooks aktie lyft med 15 procent, vilket innebär att värdet på bolaget nu är tre gånger större än för fyra år sedan.

TT/Direkt/Di Digital

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera