Hoppa till innehållet

Facebook öppnar dörren för svenska Nepa

I ett ovanligt samarbete tillåter Facebook Stockholmsbolaget Nepa ta del av jättens information om annonser och kundvanor. Nepas aktie stiger kraftigt på börsen.

Nepas finanschef P-O Westerlund (tv) och vd Fredrik Östgren. Foto: Joey Abrait
Nepas finanschef P-O Westerlund (tv) och vd Fredrik Östgren. Foto: Joey AbraitFoto: Joey Abrait

”Det är fantastiskt att bli utvald. Vi är den första partnern utanför USA”, berättar Fredrik Östgren.

Han är vd och medgrundare på Nepa (NTL), ett bolag som arbetar med dataanalys och konsulttjänster, bland annat för reklamköp på internet.

Vid sidan av kundundersökningar och paneldiskussioner, använder bolaget så kallad big data för att förstå kunders beteende.

”Det handlar om hur man optimerar sina investeringar i reklam”, säger Fredrik Östgren, som tillägger att digital marknadsföring växer mycket snabbt men samtidigt skapar nya behov när det gäller förståelse och analys.

Läs mer: Uppgifter: Google bygger serverhall i Sverige 

Nepa, som har sitt huvudkontor på Södermalm i Stockholm, har också vuxit snabbt.

Efter att flera gånger ha korats till Gasellbolag av Di, tog bolaget steget till Stockholmsbörsens småbolagslista First North under förra året.

Sedan dess har aktien gått starkt, om än med en kraftig nedgång i år.

Under 2016 ökade omsättningen med nästan 20 procent till 184,4 miljoner kronor, men lönsamheten uteblev.

Det har inte hindrat marknaden från en saftig värdering. Börsvärdet ligger på 735 Mkr.

Sedan tidigare räknas Coop, Spotify (NTL), brittiska BBC och flygbolaget SAS till kunderna. Nu hoppas Nepa på en rejäl skjuts från Facebook.

Eftersom det sociala nätverket och den helägda bildtjänsten Instagram växer så snabbt som annonsplats, växer också bolagets betydelse som annonsör.

”Facebook har gott självförtroende”, säger bolagets vice vd P-O Westerlund, som är övertygad om att reklamköp hos det sociala nätverket kan få stor effekt.

”De skapar hög avkastning, men Facebook har svårt att nå ut med det.”

Läs mer: Facebook bygger ut serverpark i Sverige

Samarbetet med Nepa innebär att det svenska bolaget får tillgång till Facebooks data, vilket innebär stora mängder svårtillgänglig information om digitalt beteende. Fredrik Östgren säger att det ger bolaget unika möjligheter att analysera reklamköp.

”Det här gör att vår produkt blir väldigt stark”, säger han och fortsätter:

”För första gången kan annonsörer använda Nepa för att se hur digital marknadsföring fungerar i verkligheten. Det har varit ett svart hål tidigare.”

Efter klockan 13.30 hade Nepas aktie stigit med 6,8 procent på Stockholmsbörsen till 13,25 kronor. (Följ kursen här.)

Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera