Hoppa till innehållet

Facebook satsar på AR och VR

I veckan pågår Facebooks årliga utvecklarkonferens i Silicon Valley, där bland annat AR och VR är i fokus. Vi sammanfattar några av bolagets lanseringar och reder ut varför de är viktiga.

 

En gruppchatt i Facebooks nya virtuella värld Spaces.
En gruppchatt i Facebooks nya virtuella värld Spaces.

Den här veckan vill Facebook tjusa utvecklare på sin årliga utvecklarkonferens F8 i San Jose, Kalifornen. Och med sina över 1,8 miljarder användare har bolaget stort inflytande i utvecklarvärlden.

Grundaren och vd:n Mark Zuckerberg inledde F8 på temat alternativa verkligheter. Han intog scenen i sin vanliga uniform – grå t-shirt och jeans – och la ut orden om bolagets satsningarna på bland annat augmented reality, virtual reality och förbättringar i chattbot-plattformen i Messenger.

Facebooks nya ”Camera Effects Platform” är en utveckling av ”Facebook Camera” med filter, ramar och olika effekter (lika Snapchats) som lanserades för en månad sedan. Den nya plattformen har AR-funktioner där utvecklare kan skapa olika filter, effekter och 3D-objekt för Facebook Camera. Den är också anpassad är att fungera med hårdvara, som olika AR-glasögon i framtiden.

Foto: Facebook har på senare tid kritiserats för att kopiera Snapchats olika funktioner, med både filter och så kallade ”stories” där användarna kan lägga upp liveklipp. Mark Zuckerberg menar dock att dessa inslag bara är en del av plattformen, som användarna bara har fått se en bråkdel av.

Bakom kameraplattformen står bland annat 13th Lab, det svenska bolaget som Facebook köpte upp 2015.

På F8 presenterade Mark Zuckerberg även en ny social VR-produkt, Spaces, i form av en virtuell värld där användarna kan träffas genom avatarer. Det låter ungefär som en mer avancerad och verklighetsbaserad version av gamla Second Life, som några av oss säkert minns från hajpen för tio år sedan.

Facebook vill göra VR-upplevelsen till en gruppaktivitet med Spaces, där användarna kan chatta, prata, rita och titta på videoklipp tillsammans genom Facebooks VR-glasögon Oculus Rift.

Foto:

Spaces är Facebooks första försök att integrera VR-glasögonen i sin grundplattform, tre år efter uppköpet av Oculus AI, och det kommer säkerligen fler. Men Facebook vill också finnas på andra VR-plattformar med Spaces och inte bara Oculus Rift, vilket tyder på en öppen VR-strategi.

En annan av Facebooks lanseringar på F8 var en flik i Messenger som låter användare upptäcka nya chattbotar. Botar är enkelt förklarat artificiell intelligens i form av digitala assistenter som vi kan använda för olika tjänster. Det kan handla om att boka resor, läsa nyheter och spela spel. 

Det var för ett år sedan som Facebook släppte sin botplattform för utvecklare och sedan dess har det tagits fram 100 000 botar för Messenger. Problemet är dock att det är svårt att hitta dem.

Det vill Facebook råda bot på med genom en flik med populära botar, QR-koder som kopplar en direkt till en bot och en chattfunktion – ”chat extensions”, där man kan använda botar direkt i konversationer på Messenger. Det kan till exempel handla om att boka hotell och flygresor tillsammans.

Här listar Facebook alla nyheter hittills från F8.

Läs också: Därför pratar alla plötsligt om botar

Här inleder Mark Zuckerberg F8:

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera