(Di Digital/Silicon Valley) I fjol flaggade Facebook för att bolagets tillväxttakt skulle avta under 2017, något som ännu inte har visat sig.
Under första kvartalet ökade Facebooks omsättning med 49 procent och försäljningen landade på 8,03 miljarder dollar, motsvarande drygt 70 miljarder svenska kronor.
Vinsten under årets första kvartal uppgick till 3,06 miljarder dollar. Det är en ökning med 76 procent jämfört med samma period året innan då vinsten landade på 1,74 miljarder dollar.
85 procent av intäkterna kom från mobilannonsering, jämfört med 82 procent under samma kvartal i fjol.
Antal användare ökade också mer än väntat, med 80 miljoner månatliga användare under årets tre första månader. I dag använder totalt 1,94 miljarder människor Facebook varje månad.
Vinsten uppgick till 1,04 dollar per aktie, vilket var högre än analytikernas prognos på 0,87 dollar.
Bolaget fortsätter att upprätthålla sin tillväxttakt, och som jämförelse ökade omsättningen med drygt 50 procent respektive 55 procent under de två föregående kvartalen.
Facebook experimenterar med olika projekt inom exempelvis AR och VR, men det är annonserna som står för den stora tillväxtmotorn. Problemet är att nyhetsflödet på den sociala nätverksajten börjar bli mättat på annonser och därför satsar bolaget till exempel hårt på videoannonsering.
Läs mer: Facebook satsar på AR och VR
Techjätten har varit i blåsväder det senaste månaderna kring fejknyheter och jobbar med olika initiativ för att stävja spridningen. Till exempel har bolaget börjat samarbeta med externa aktörer för faktakollar och anställt en före detta anställd på New York Times för att ta hand om nyhetsområdet.
I ett samtal med analytiker i samband med kvartalsrapporten meddelade Facebook också att man ska anställa 3 000 personer för att snabbare flagga olämpligt innehåll.
När kvartalssiffrorna hade redovisats på onsdagskvällen svensk tid gick Facebook-aktien ner med runt 2,5 procent i efterhandeln. Sedan årsskiftet har aktiekursen dock gått stadigt uppåt med nära 30 procent.
Läs också: Facebook öppnar dörren för svenska Nepa