I höstas anklagades matleveransappen Foodora för lönedumpning. Då sade Foodoras Sverigechef Felipe Gutierre att bolaget valt bort kollektivavtal för att spara på administration och kostnader.
Läs mer: Foodora anklagas för lönedumpning
Nu ifrågasätter fackförbundet Transport lönerna, anställningsvillkoren och stressnivån hos de cykelbud som levererar mat för tjänster som Foodora, Wolt och Uber Eats. Det skriver Svenska Dagbladet.
"Lönenivåerna ligger långt under minimum och de flesta jobbar inte många timmar om dagen. Det är väldigt osäkra anställningar där cykelbuden inte vet hur mycket de kommer att tjäna eller om jobbet finns kvar nästa månad", säger Antti Vaino, utredare på Transport, till tidningen.
Transport har kallat bolagen till möten med syftet att få dem att teckna kollektivavtal som bland annat innehåller ett krav på en lön på minst 125 kronor i timmen.
Men det har inte gått vägen uppger Antti Vaino till Svenska Dagbladet.
Enligt fackförbundet tjänar cykelbuden 70 kronor timmen på vardagar, med en provision på 20 kronor per leverans. Sammanräknat blir det 110 kr i timmen enligt Transport. På helgerna är timlönen noll kronor och provisionen 75 kronor.
Företrädare för matapparna har gått i svaromål på Transports kritik.
Josefin Fröberg, marknadsförings- och pr-ansvarig på Foodora säger till Svenska Dagbladet att cyklisternas snittlön ligger över snittet för branschen. Ett genomsnittligt cykelbud arbetar elva timmar i veckan i omkring tre månader. Hon tycker att korta kontrakt är gynnsamma för att cyklisterna kan pussla ihop sitt schema med andra aktiviteter.
Wolts Sverigechef Carl Zetterqvist uppger att bolagets anställda inte har klagat på lönerna. Uber Eats menar att cykelbuden inte är anställda av bolaget, utan kan välja att jobba med andra saker samtidigt.