Hoppa till innehållet

"Falconwing är memefierade nyheter"

Piratpartiet-grundaren Rick Falkvinge lanserade i veckan sin nya tjänst Falconwing, som ska "utmana gammelmedia" genom att utnyttja nätets delningskultur. Di Digital ringde upp med fem snabba frågor, på sant gammelmedia-manér.

Rick Falkvinge och en tweet från hans nya nyhetstjänst.
Rick Falkvinge och en tweet från hans nya nyhetstjänst.Foto: Helena Augustsson

Vad är Falconwing?

"Memefierade nyheter. I princip alla nyhetssajter är just sajter – de är desperata för att dra användare till sina sajter. Men det finns ju andra sätt att tjäna pengar, och om du låter människor dela med sig av hela nyheten fritt kan du vinna mycket. Nätgenerationen delar med sig av tankar och idéer genom att dela bilder, och nästa logiska steg är att introducera även formella nyheter till den sortens delningskultur. Jag har inte sett någon annan göra det, så jag tror jag är först."

Det ligger i linje med nätgenerationens värderingar.

Hur ska ni tjäna pengar?

"Det ligger annonser inbäddade i varje liten bild. Det finns redan klienter som har visat intresse, bara 48 timmar efter launch. Vi har ingen egentlig begränsning i vilka sorts annonsörer vi riktar oss till, men eftersom vår målgrupp är nätgenerationen så finns det ju en naturlig avgränsning.

Bildformatet erbjuder inte riktigt samma möjligheter som en webbsajt, du kan inte rikta annonser till ett visst land eller målgrupp, men å andra sidan är nätgenerationen mer känslig för datainsamling. Adblock är vanligt. Vårt konceptet är dock helt immunt mot det, och spårar inte användaren alls. Det ligger i linje med nätgenerationens värderingar."

Varför behövs Falconwing?

"Behövs och behövs… Det är en vit, outnyttjad fläck på kartan. Bara en sån sak som att göra nyheter underhållande att läsa, det förstår jag inte att gammelmedia inte försökt. Nyckeln är att vara delningsbar, och att utnyttja känslan av att ‘det här vill jag ska finnas i mina vänners flöden också’. På så vis, genom att vara intressant, relevant och rolig, så sprids nyheter och annonser till vänners flöden."

En del av konceptet är insikten att det inte finns media som är neutral.

I er wiki skriver du att gammelmedia har "reduced themselves to propagandistic mouthpieces for regimes”. Betyder det att din nyhetstjänst kommer vara neutral i förhållande till dina och dina skribenters politiska åsikter?

"En del av konceptet är insikten att det inte finns media som är neutral. Vi är istället transparenta med vilka värderingar vi har. Vi använder andra sorters källor, ett par tusen ögon och öron öppna runtom i Europa istället för telegrammen för nyhetsbyråerna.

Storyn i Sunday Times om Edward Snowden är ett prima exempel på hur gammelmedia abdikerat från sin roll som vakthundar. Den var späckad med faktafel, och kritiken besvarar de genom att säga att man skrev vad man trodde var den brittiska regeringens hållning."

Bilder i kombination med texter sprids inte bara snabbt på internet, deras avsändare och budskap kan lätt fejkas. Hur ska ni se till att formatet med nyhetstexter i bilder inte missbrukas?

"Det finns två aspekter av den frågan. Den första är: hur ska vi faktakontrollera själva? Vi faller också lätt i fällan att vilja få ut saker fort, och att vilja rida på annonspengar. Där får vi ha eget omdöme, granska källorna för varje nyhet och verifiera dem ordentligt.

Den andra aspekten är: hur kan vi veta att någon annan inte bara gör en likadan bild, och påstår att den kommer från oss? Det är ett generellt problem. Ett bra exempel är när folk gjorde fejkade annonser för Apples Ios 7, och påstod att det gjorde din mobil vattentät och att den kunde laddas i mikron. Det finns ju människor som gick på det och förstörde sin telefon.

Vi har ingen generell lösning på det här problemet, men vi har ett antal feeds på Twitter, Facebook och Instagram, och det enklaste sättet att verifiera en bild är att se efter om den förekommer där."

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera