Hoppa till innehållet

Familjeliv räddas ur Stampen-kollapsen

Mediekoncernen Stampens genomdigitala bolag Modern women media, med Familjeliv.se som flaggskepp, utesluts från moderbolagets rekonstruktion.

Johanna Öberg, vd för Stampen media.
Johanna Öberg, vd för Stampen media.

Stampen presenterar sina rekonstruktionsplaner på måndagsmorgonen efter att mediekoncernens finansiärer inte accepterade den framtida finansieringsplanen för verksamheten för en månad sedan.

Läs även: Krisande Stampen ansöker om rekonstruktion

Måndagen den 23 maj lämnade mediekoncernen Stampen in ansökan om företagsrekonstruktion för 16 av koncernbolagen, varav Modern women media var ett av dem. Men för Stampens genomdigitala bolag, med Familjeliv.se i portföljen, har redan en ansökan om utträde ur rekonstruktion lämnats in.

Enligt ett skriftligt meddelande uppger Stampen att under tiden som företagsrekonstruktionen pågått så har Modern women media ”genomfört nödvändiga besparingsåtgärder och kommit tillrätta med sin balansräkning.” Enligt Hampus Knutsson, kommunikationschef på Stampen, har fyra personer blivit av med sina jobb på Modern women media.

Syftet med rekonstruktionen har uppnåtts och den statliga lönegarantin för de anställda på Modern women media kommer att återbetalas, skriver Stampen.

”Det är viktigt att förstå att den här rekonstruktionen handlar om vår balansräkning – inte om våra underliggande verksamheter, och de går bättre än någonsin. Förra månaden ökade vi antalet sidvisningar med totalt 50 procent och intäkterna med 26 procent jämfört med samma månad i fjol. Givet den skuldsättningsgrad som vi har så är det inte verksamheterna med problemet”, sa Johanna Öberg, vd för Stampen media till Di Digital i maj.

Läs även: Stampens digitalchef: ”Vi hoppas gå starkare ur det här”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera