Hoppa till innehållet

Familjelivs vd startar VR-byrå

Hur kommer marknadsföring och reklam att fungera i virtuell verklighet? Den frågan vill Gants tidigare marknadschef Caroline Roth och Familjelivs tidigare vd Emma af Robson hjälpa företagen att reda ut.

Foto: Warpin Medias grundare Caroline Roth (till vänster) och Emma af Robson.

Ännu är marknaden för virtuell verklighet i sin linda, men de flesta branschbedömare väntar sig explosionsartad utveckling framöver. Enligt en prognos från investmentbanken Goldman Sachs kommer VR-marknaden att vara värd 80 miljarder dollar, motsvarande drygt 670 miljarder kronor, år 2025.

En som hoppas slå mynt av den utvecklingen är Emma af Robson, tidigare vd för det Stampen-ägda bolaget Modern Women Media, som driver bland annat forumet Familjeliv. I slutet av juli hoppad hon av för att, tillsammans med Gants tidigare marknadschef Caroline Roth, dra igång Warpin Media, ett slags reklam- eller mediebyrå för VR. 

Tanken är att bolaget uteslutande ska jobba med reklam och marknadsföring i VR-miljö. Det kan handla om produktplacering eller traditionell reklamförsäljning i populära VR-spel och VR-appar, eller helt nyutvecklade koncept och tjänster som skapas i marknadsföringssyfte. 

“Vi vill fungera som ett gränssnitt mellan VR-utvecklare, företag och deras kunder. Det handlar om att förstå hur marknadsförare ser på VR för att sen koppla ihop dem med rätt utvecklare”, säger Caroline Roth. 

“Vi tror också att vi kan hjälpa spelstudior och andra att paketera och sälja in sitt innehåll till kunder”, säger Emma af Robson.

Affärsidén påminner om den hos Youtube-nätverk som Splay och United Screens, som hjälper framgångsrika webb-tv-stjärnor att tjäna pengar på sitt innehåll genom reklamförsäljning och andra kommersiella samarbeten. På samma vis vill Warpin Media fungera som en brygga mellan innehållsskapare (VR-utvecklare) och annonsköpande kunder.

Läs även: Här är världens häftigaste VR-projekt, enligt Googles VR-chef

Warpin Media backas upp med pengar från en icke-namngiven privatinvesterare. Än finns inga påskrivna kontakt med kunder.

“Men vi har en dialog med flera bolag inom retail och utbildningssektorn”, säger Caroline Roth.

Som exempel på ett företag som utvecklar intressant VR-innehåll nämner hon skoföretaget TOMS, som var tidigt ute med en marknadsföringskampanj utvecklad för Samsungs VR-plattform Gear VR:

jz5vQs9iXCs

VR-marknadens litenhet i dagsläget är ingenting som oroar grundarna.

“Vi är optimistiska. Jag tror det här teknikskiftet kommer gå snabbare än vad många prognoser säger i dagsläget”, säger Caroline Roth och pekar på lågprisplattformar som Google Cardboard och Samsung Gear VR, som har potential att snabbt bygga upp en stor publik.  

Emma af Robson lämnade sitt jobb på Modern Women Media den sista juli i år. Bolaget, mest känt för forumet Familjeliv, räddades ur Stampens rekonstruktion tidigare under sommaren. 

“Det här är en idé jag burit på ganska länge. Jag är själv en stolt gamer – jag spelade bort större delen av gymnasiet i Diablo och Total Annihilation – och jag har längtat efter den dagen då VR faktiskt blir verklighet”, säger hon om karriärbytet.

Läs även: Kan oljepengar bygga nästa spelsuccé? Ja, säger VR-studion Svrvive

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera