Ännu är marknaden för virtuell verklighet i sin linda, men de flesta branschbedömare väntar sig explosionsartad utveckling framöver. Enligt en prognos från investmentbanken Goldman Sachs kommer VR-marknaden att vara värd 80 miljarder dollar, motsvarande drygt 670 miljarder kronor, år 2025.
En som hoppas slå mynt av den utvecklingen är Emma af Robson, tidigare vd för det Stampen-ägda bolaget Modern Women Media, som driver bland annat forumet Familjeliv. I slutet av juli hoppad hon av för att, tillsammans med Gants tidigare marknadschef Caroline Roth, dra igång Warpin Media, ett slags reklam- eller mediebyrå för VR.
Tanken är att bolaget uteslutande ska jobba med reklam och marknadsföring i VR-miljö. Det kan handla om produktplacering eller traditionell reklamförsäljning i populära VR-spel och VR-appar, eller helt nyutvecklade koncept och tjänster som skapas i marknadsföringssyfte.
“Vi vill fungera som ett gränssnitt mellan VR-utvecklare, företag och deras kunder. Det handlar om att förstå hur marknadsförare ser på VR för att sen koppla ihop dem med rätt utvecklare”, säger Caroline Roth.
“Vi tror också att vi kan hjälpa spelstudior och andra att paketera och sälja in sitt innehåll till kunder”, säger Emma af Robson.
Affärsidén påminner om den hos Youtube-nätverk som Splay och United Screens, som hjälper framgångsrika webb-tv-stjärnor att tjäna pengar på sitt innehåll genom reklamförsäljning och andra kommersiella samarbeten. På samma vis vill Warpin Media fungera som en brygga mellan innehållsskapare (VR-utvecklare) och annonsköpande kunder.
Läs även: Här är världens häftigaste VR-projekt, enligt Googles VR-chef
Warpin Media backas upp med pengar från en icke-namngiven privatinvesterare. Än finns inga påskrivna kontakt med kunder.
“Men vi har en dialog med flera bolag inom retail och utbildningssektorn”, säger Caroline Roth.
Som exempel på ett företag som utvecklar intressant VR-innehåll nämner hon skoföretaget TOMS, som var tidigt ute med en marknadsföringskampanj utvecklad för Samsungs VR-plattform Gear VR:
jz5vQs9iXCs
VR-marknadens litenhet i dagsläget är ingenting som oroar grundarna.
“Vi är optimistiska. Jag tror det här teknikskiftet kommer gå snabbare än vad många prognoser säger i dagsläget”, säger Caroline Roth och pekar på lågprisplattformar som Google Cardboard och Samsung Gear VR, som har potential att snabbt bygga upp en stor publik.
Emma af Robson lämnade sitt jobb på Modern Women Media den sista juli i år. Bolaget, mest känt för forumet Familjeliv, räddades ur Stampens rekonstruktion tidigare under sommaren.
“Det här är en idé jag burit på ganska länge. Jag är själv en stolt gamer – jag spelade bort större delen av gymnasiet i Diablo och Total Annihilation – och jag har längtat efter den dagen då VR faktiskt blir verklighet”, säger hon om karriärbytet.
Läs även: Kan oljepengar bygga nästa spelsuccé? Ja, säger VR-studion Svrvive