På tech-festivalen South by Southwest i Austin hölls det många paneldebatter om smartare transporter, både om självkörande bilar men även om den så kallade “hyperloopen”.
Det var för tre år sedan som Tesla-grundaren Elon Musk släppte ett 57-sidigt dokument om hur framtidens tåg skulle kunna ta passagerare i ilfart mellan San Francisco och Los Angeles. Det supersnabba tåget skulle inte gå på räls som vanliga tåg, utan transporteras i en vakuumtub av metall. Elon Musk kallade lösningen för ”hyperloop”.
Sedan dess har flera företag försökt bygga det nya transportmedlet i verkligheten.
Ett av företagen som ligger i framkant är Kalifornien-baserade HTT, Hyperloop Transport Technologies. Bolaget är nu i färd med att bygga en 8 km lång testbana i Quay Valley, som ligger mitt emellan San Francisco och Los Angeles. Tuben är planerad att stå klar i början av 2019 med förhoppningen om att den ska kunna förlängas mellan de båda storstäderna.
HTT tror att vi kommer att ha flera hyperlooptåg inom tio år. Foto: HTT
Att resa med en hyperloop från Los Angeles till San Francisco skulle ta drygt en halvtimme i jämförelse med dagens restid på fem timmar. Enligt HTT:s vd Dirk Ahlborn kommer en hyperloop även vara ett väsentligt billigare alternativ till ett snabbtåg på samma sträcka.
Om Ungern och Österrike är okej med det kommer vi att bygga en hyperloop som går mellan Bratislava och Wien och från Bratislava till Budapest.
I Sverige planeras ett snabbtåg med nybyggd räls mellan Stockholm och Malmö med en prislapp på 190–320 miljarder kronor, enligt en uppskattning av Trafikverket. Snabbtåget är planerat att vara redo för bruk 2035 men i och med att tekniken ständigt uppdateras är vissa skeptiska till det dyra projektet. Samtidigt finns det ännu inga bevis för att hyperloopen kommer att fungera eller vad slutnotan för en sådan blir.
I jämförelse med Sverige har Slovakien köpt idén om en hyperloop med hull och hår. Dirk Ahlborn uppger att HTT, sedan en vecka tillbaka, har ett avtal med Slovakien för att bygga en hyperloop som ska stå klar redan 2020.
”Om Ungern och Österrike är okej med det kommer vi att bygga en hyperloop som går mellan Bratislava och Wien och från Bratislava till Budapest.”
”För tillfället har vi även samtal med ett 20–tal städer runt om i världen, så vi kommer att se många fler hyperloop framöver”, säger Dirk Ahlborn.
Dirk Ahlborn, vd på Hyperloop Transport Technologies. Foto: Jesper Frisk
Hur kommer det sig att ni har valt just Slovakien?
”Slovakien är ett av de mest innovativa länderna. De vill vara innovativa och de vill vara med och skapa den nya teknologin,” säger Dirk Ahlborn när Di Digital träffar honom på SXSW.
I Norden har HTT:s konkurrent Hyperloop Technologies erbjudit sig att bidra med pengar till en förstudie för att bygga en hyperloop mellan Norrtälje och Åbo. Enligt Risto Penttilä, vd för den finska Centralhandelskammaren, kommer en sådan lösning bli både billigare, miljövänligare och snabbare – om teknologin fungerar.
”Avgörande är hur de första testerna lyckas i USA. Om de lyckas, är det realistiskt att Finland och Sverige kan vara bland de första att ta Hyperloop-teknologin i bruk”, sa Risto Penttilä tidigare i år.
Läs även: Han vill ta Elon Musks supertåg till Sverige
Dirk Ahlborn utesluter inte ett samarbete med Sverige framöver.
”Säg till ditt folk att ringa mitt folk”, säger han och skrattar.