Hoppa till innehållet

Fast Track Malmö storsatsar på nytt acceleratorprogram

Vid årsskiftet drar andra omgången av acceleratorprogrammet Fast Track Malmö igång. Bolagen som antas kan få en investering på 500 000 kronor.

De utvalda bolagen pitchade under Malmö Demo Day i våras.
De utvalda bolagen pitchade under Malmö Demo Day i våras.Foto: Johan Nordström/Bad Camera Photography

Rekryteringen till nästa upplaga av acceleratorn inleds idag. Programmet, som lanserades förra året, är ett samarbete mellan Almi invest, Minc, Malmö startups och Invest in Skåne. Målsättningen är att locka fler startup-bolag att etablera sig i Malmö och att hjälpa bolagen att snabbt nå en global marknad.

Läs mer: Skåne spränger miljardvallen

Till första upplagan antogs fem bolag till acceleratorn som vardera fick en investering på 200 000 kronor. I nästa upplaga av Fast Track Malmö finns plats för mellan fem och åtta bolag. Samtidigt skruvas insatsen upp och alla bolag som antas är garanterade en investering på minst 300 000 kronor, men minst två av bolagen erbjuds 500 000 kronor.

Förra året tog man emot över 250 ansökningar från 43 länder.

”Vi har möjligheten att erbjuda mer pengar den här gången för att kunna göra det mer attraktivt att etablera sitt bolag i Skåne. Alla bolagen har chans på en halv miljon kronor, men två är garanterade den summan”, säger Joel Larsson, affärsutvecklare på Minc och programansvarig för Fast Track Malmö.

Läs mer: Moors vd coachar Göteborgsbolag i ny accelerator

Förra året tog man emot över 250 ansökningar från 43 olika länder, bland annat USA, Jamaica och Kenya. Enligt Joel Larsson söker man inte efter någon speciell nisch, utan letar brett efter bolag med stor potential.

”Vi vill hitta bolag som har stor chans att ta in en investering efter genomfört program. Troligen har man ett starkt team och någon typ av prototyp klar”, säger han.

Malmö som startup-hub är unik både i Sverige och i resten av världen

 

Hampus Jakobsson, mentor i Fast Track Malmö och en av Malmös mest aktiva affärsänglar, säger att Fast Track Malmö bygger på det som i Malmös startup-värld kallas för Malmö-modellen:

“Malmö som startup-hub är unik både i Sverige och i resten av världen eftersom modellen helt och hållet bygger på formella och informella samarbeten mellan entreprenörer, det etablerade näringslivet och stadens olika organisationer. Det finns en närhet, också en rent geografisk närhet i att Malmö är ganska litet. Det har gjort communityn starkare och mer sammanhållen än de flesta”, säger han.

Läs mer: Hampus Jakobsson är en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

Enligt Joel Larsson har Malmö profilerat sig som en bra stad att starta och driva bolag i, där närheten till Köpenhamn men också tillgång till kapital och möjlighet att rekrytera viktig kompetens spelar stor roll.

“I Malmö tävlar man inte med jättar som Spotify och Klarna när man rekryterar, det gör det enklare för små bolag att hitta talanger. Dessutom är det billigt och enkelt att hitta bostad i Malmö, så det är ganska lätt att locka hit folk. Allt detta tror jag har bidragit till att vi har haft tre Malmöbolag i Y Combinator i Silicon Valley det senaste året. Jag tror att det kan vara bäst i Europa, i alla fall räknat per capita.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera