Hoppa till innehållet

Mäklarförbundet fick 7,5 miljoner i ”signing fee” från Schibsted

Det blir ingen särskild granskning av Fastighetsmäklarförbundets förvaltning. Merparten av de belopp man bränt på Hemnet-affären täcks upp av en ”signing fee” från budgivaren Schibsted, avslöjar FMF:s vd.

Carolina Stegman, vd på Fastighetsmäklarförbundet (FMF).
Carolina Stegman, vd på Fastighetsmäklarförbundet (FMF).Foto: FMF

Mediekoncernen Schibsteds planerade köp av bostadssajten Hemnet är fortsatt osäkert. För en dryg vecka sedan aviserade man att Konkurrensverket vill stoppa affären som värderas till 1,5 miljarder kronor.

I tisdags kunde Di Digital rapportera att försäljningsprocessen även skapat upprorsstämning på Fastighetsmäklarförbundet (FMF), som är en av Hemnets större delägare. Enligt ett internt mejl på FMF, som Di Digital har tagit del av, har FMF redan bränt 8,3 miljoner kronor på kostnader knutna till Hemnet-affären. Av mejlen framgår att en grupp mindre medlemmar vill stoppa det man ser som ”styrelsens miljonrullning”.

Inför måndagens extrainsatta stämma den 23:e maj föreslog denna grupp därför en särskild granskning av Fastighetsmäklarförbundets förvaltning.

Detta förslag röstades dock ner under måndagens extrastämma, enligt FMF:s vd Carolina Stegman.

”Gruppen hade fått ihop 102 signaturer på medlemmar som ville få till ett extra årsmöte och behandla frågan. Men det var inte 102 medlemmar som ville att en särskild granskningsman skulle utses av Bolagsverket”, konstaterar hon.

Sedan Di Digital talade med henne i tisdags har hennes tystnadsplikt om avtalet med Schibsted hävts på en viktig punkt. Hon kan nu berätta varför hon anser det är fel att säga att FMF har bränt 8,3 Mkr på förberedelser inför den nu strandade Hemnet-affären.

”Förbundet har visserligen lagt ut 8,3 Mkr. Men 7,5 Mkr betalades av Schibsted i form av en i signing fee”, säger hon.

Hon tillägger även att medlemmarna vetat om detta sedan april.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera