Svenska Soundtrap (NTL) drog igång 2012 och erbjuder en molnbaserad musikstudio som låter användarna skapa musik tillsammans i realtid.
Användartillväxten har de senaste åren varit snabb, bland annat på grund av en popularitet i skolor i USA och Kanada. Förra hösten tog bolaget in 50 miljoner kronor från bland annat Industrifonden och den före detta Spotify-chefen Peter Sterky för att utveckla produkten och växa internationellt.
Läs mer: Molnbaserad musikstudio tar in 50 miljoner
Enligt bolagets vd och medgrundare Per Emanuelsson har man kommit en bit på vägen.
"Vi tog in pengarna för att växa, och det har vi gjort. Under slutet av 2016 rekryterade vi väldigt många, vi mer eller mindre dubblade teamet och växte i Sverige, USA och Australien", säger han till Di Digital.
Förra året uppgav Per Emanuelsson att antalet användare växte med 2 500 per dag. Det höga tempot har hållit i sig.
”Vi närmar oss två miljoner användare. Det kommer vi ha i höst. Förra året hade vi en halv miljon användare. Målgruppen är ung och kreativ och vi växer helt viralt, helt word of mouth, utan att lägga något på att köpa användare via digitala annonser.”
Men det kostar att växa, vilket bokslutet för 2016 visar.
Omsättningen ökade från 28 000 kronor till 1,3 miljoner kronor. Samtidigt växte förlusterna från 2,8 miljoner kronor till 33 miljoner kronor.
Läs även: Paradox-miljardären in i snabbväxande musikbolag
Planen framöver är att fortsätta växa internationellt.
”Förutom engelska och svenska så har vi nyligen lanserat på flera världsspråk, franska, spanska och tyska. Strax lanserar vi på fyra till världsspråk", säger Per Emanuelsson.
Sedan starten har Soundtrap tagit in över 70 miljoner kronor i riskkapital. Bland bolagets tidigare investerare finns bland annat musikproducenten Andreas Carlsson, Truecaller-grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.