Scrap Mechanic är veckans stora snackis i spelvärlden. Flera framstående Youtubestjärnor har tagit det svenskutvecklade spelet till sina hjärtan och redan finns mängder av klipp med hundratusentals visningar som visar spelets säregna twist på bil- och flygplansbyggande.
Scrap Mechanic släpptes för nedladdning den 20 januari och har redan sålt i nära 50 000 exemplar, enligt utvecklarna. På bara fem dagar har alltså den lilla tvåmannastudion Axolot Games dragit in nära 9 miljoner kronor.
“Det känns riktigt häftigt. Men vi har jobbat hela natten så jag kan knappt hålla mig vaken”, säger grundaren Kacper Antonius när Di Digital når honom på telefon.
5kjBuCK_ZKM
Historien om Scap Mechanic börjar 2011. Kacper Antonius hade sagt upp sig från jobbet som speljournalist för att starta en liten spelstudio tillsammans med utvecklaren Pontus Holmbom.
Duons första projekt var en prototyp på en konsolversion av spelet Minecraft, skapat av spelstudion Mojang och dess grundare Markus “Notch” Persson.
“Vi träffade Markus och de andra och pitchade en demo. De lät väldigt intresserade och de gillade att vi var ett litet team. Det kändes som att det var precis vad de var ute efter,” säger Kacper Antonius.
Till slut valde Mojang ändå bort Axolot Games till förmån för Microsoft-anknutna 4J Studios, som fick uppdraget att utveckla en Xbox-version av Minecraft.
“Men vi var rätt övertygade om att den där genren skulle fortsätta växa. Så vi jobbade vidare och började fila på Scrap Mechanic istället”, säger Kacper Antonius.
Fyra år senare finns alltså duons första spel ute till försäljning. Scrap Mechanic säljs som ett såkallat “early access”-spel, vilket innebär att det - precis som Minecraft – kommer att fortsätta utvecklas och de spelare som redan betalat får framtida versioner gratis.
Läs även: Startupfeber i spel-Stockholm – här är bolagen du måste ha koll på
Spelets affärsmodell är inte det enda som påminner om Minecraft. Även spelmekaniskt för Scrap Mechanic tankarna till Mojangs framgångssaga, men med ett uttalat fokus på att bygga bilar, flygplan och andra fordon.
“Det känns såklart jättebra men vi vill avvakta lite med firandet. Saker kan gå upp och ned väldigt snabbt i spelvärlden”, säger Kacper Antonius om den första veckans försäljningsframgångar.
Mojang såldes år 2014 till it-jätten Microsoft för ungefär 18 miljarder kronor, i en av tidernas största affärer i den svenska teknik- och internetsektorn. I förra veckan köpte Microsoft även Minecraftedu, en specialversion av Minecraft utvecklad för att användas i skolundervisning.
Läs även: Nu säljer Sverige mer spel än el – spelundret växer så det
Rättelse: Tidigare uppgavs felaktigt att Microsoft äger 4J Studios. Så är inte fallet.